Van fouten leren we het meest. Daarom delen we vandaag de zes meest voorkomende ‘contentvalkuilen’.
1. ‘Contentcreatie is een doel’
Content marketing is een uitstekend middel om bedrijfsdoelstellingen te realiseren, mits het op de juiste wijze wordt ingezet. Het moet echter geen doel an sich zijn om zoveel mogelijk content te creëren. Dit kunnen we niet vaak genoeg benadrukken. Wat we vaak zien en horen, is dat bedrijven content creëren om te creëren. Ze zetten in op kwantiteit, in de hoop om op deze manier, graag zelfs dezelfde dag nog, hoger te ranken in Google. Dat er mede dankzij veel content meer verkeer naar je website komt is mooi, maar wat doe je vervolgens als dit verkeer niet converteert omdat je content niet aansluit op de wensen van je doelgroep? De nadruk bij content moet dus liggen op kwaliteit. Creëer iets waar je doelgroep daadwerkelijk op zit te wachten. Inspireer je doelgroep, bied hulp aan! Laat zien dat jij precies datgene in huis hebt waar je doelgroep op zit te wachten. Bedenk dus eerst wat je doel is, wat je wilt bereiken en ga na hoe en welke content hieraan kan bijdragen. Als je dat weet, ga dan aan de slag met een plan. Je doel moet dus absoluut niet het zoveel mogelijk creëren van nieuwe content zijn.
2. ‘Content creëren doe je in je eentje’
Als content marketeer bij een online marketingbureau spreek ik dagelijks met klanten uit diverse branches. Waar ik altijd erg benieuwd naar ben is hoe ze aan contentideeën komen en of ze andere afdelingen, zoals de klantenservice of klanten, laten meedenken over content. Tot mijn verbazing hoor ik echter geregeld dat dit zelden of nooit gebeurt. Deze werkwijze wordt helaas ook bevestigd in het rapport ‘B2B Marketing Trendrapport. What’s going on in B2B marketing?’ dat is uitgevoerd door Blinker en Platform Innovatie in Marketing (PIM). Volgens het rapport, dat afgelopen mei verscheen, ontwikkelt slechts 8% van de collega’s met klantcontact content, en dat is zeer spijtig en absoluut een gemiste kans. Zij weten als geen ander wat er speelt, waar de problemen van je klanten zitten en waar je klanten behoefte aan hebben. Bovendien voorkom je met deze werkwijze een soort van tunnelvisie. Wil je waardevolle content creëren waar je doelgroep blij van wordt, waar het wat aan heeft en wil je bijvoorbeeld zorgen voor kennisoverdracht? Dan zul je echt je werkproces moeten veranderen en vaker andere afdelingen en je klanten moeten betrekken bij je contentcreatieproces.
3. ‘Je doelgroep met leugentjes overhalen moet soms kunnen’
Om maar in clichés te blijven spreken: eerlijkheid duurt het langst. Dit geldt ook voor je content. Jij weet als geen ander wat jouw product of dienst authentiek en goed maakt. Probeer dat dan ook in je content te vertalen. Wat is de persoonlijkheid van je merk/product? Vertaal deze persoonlijkheid naar een uniek verhaal. Laat zien waarom jij het leven van anderen met jouw dienst of product mooier/makkelijker/beter/… (vul zelf maar in) kunt maken. Maar doe dit wel met oprechtheid. Beloof geen gouden bergen als je deze niet waar kunt maken. Als we één ding hebben geleerd de afgelopen jaren is het dat consumenten steeds mondiger worden en zich steeds vaker en beter oriënteren voordat ze overgaan tot bijvoorbeeld een aankoop. Authentieke, oprechte, inspirerende verhalen, dat is waar je mee scoort. Gebakken lucht, daar prikt de consument anno 2016 eenvoudig doorheen.
4. ‘Content creëren, fluitje van een cent’
Dat een marketingbudget niet onuitputtelijk is moge duidelijk zijn. Echter zou ik je toch graag op het hart willen drukken om goed na te denken voordat je besluit te bezuinigen op contentcreatiekosten. Ik maak het geregeld mee, bedrijven die SEO, design en dergelijke in hun begroting opnemen en vervolgens besluiten zelf content te creëren. Ondanks het gebrek aan kennis of mankracht nemen sommige bedrijven deze werkzaamheden toch op zich, in de hoop de marketingkosten zo te drukken. Gaandeweg merken ze echter dat een goede tekst schrijven niet een fluitje van een cent is. Ze verkijken zich op de dingen die erbij komen kijken. Het gaat niet alleen om foutloze zinnen, goede content is zoveel meer dan dat. Goede content gaat ook om:
- Het onderzoek dat aan het schrijven van een tekst vooraf gaat.
- De planning.
- De regelmaat van publiceren.
- Het bedenken van een interessante en originele invalshoek.
- Het bepalen van de juiste tone of voice.
- Het bedenken van een goede boodschap die past bij het kanaal.
- Het SEO-optimaliseren van teksten.
Allemaal zaken die tijd, moeite, maar ook een bepaalde kennis vereisen. Dat is ook de reden dat genoeg bedrijven snel weer afhaken en weinig tot geen nieuwe content op hun site plaatsen. Voor sommige bedrijven is het overigens de belangrijkste reden om helemaal niet te beginnen aan contentmarketing, zo blijkt ook uit het onderzoek van Blinker en PIM. Andere bedrijven komen al lerende terug op hun besluit en kiezen er uiteindelijk toch voor een professional in te huren of zelf een contentcreator in dienst te nemen, omdat ze wel degelijk de noodzaak en het nut van contentmarketing inzien. Denk daar dus goed over na voordat je een marketingbegroting opstelt. Heb je de kennis, kunde, tijd en mankracht voor contentcreatie zelf in huis? Of moet je deze elders vandaan halen? Onthoud dat een professional zich veelal terugbetaalt en dat hij of zij minder tijd kwijt is aan het creëren van goede content dan iemand zonder ervaring.
5. ‘Content is een wondermiddel’
Niet dus. Verwacht dus niet direct resultaat. Voor contentcreatie geldt: de aanhouder wint. Waardevolle en interessante content waar je doelgroep écht iets aan heeft, moet ervoor zorgen dat je een vertrouwensband met je publiek opbouwt. Dat vertrouwen win je natuurlijk niet van vandaag op morgen. Of verwacht je met twee of drie nieuwe landingspagina’s direct hoger te scoren in Google, dan moet ik je helaas ook hierin teleurstellen. Content marketing is wel degelijk nuttig, als je maar geduld hebt.
6. ‘Met zo nu een dan een blog kom ik er wel’
En tenslotte: wil je een goede relatie opbouwen met je achterban, dan moet je doelgroep wel weten waar het aan toe is. Daarom is regelmaat extreem belangrijk bij het publiceren van content. Op deze manier weet je publiek wanneer het iets van jou kan verwachten. Je laat je betrouwbaarheid zien. Bovendien is het ook een prettige manier van werken voor jezelf. Een planning maken en je vervolgens houden aan deze deadlines is bij content marketing onmisbaar. Daarnaast is een goede balans tussen teveel en te weinig berichten goud waard.
Neem contact op
Zo, een gewaarschuwd mens telt voor twee! Hopelijk heb ik door het benoemen van de bovenstaande zes valkuilen je wat meer inzicht gegeven en je flink op weg geholpen. Kom je erachter dat contentcreatie niet echt jouw ding is of blijkt het niet in je drukke werkschema te passen? That’s okay! In dat geval kun je contact opnemen met Tomahawk. Mijn collega’s en ik helpen je graag met al je contentkwesties.