Tomahawk Blog

Website opzetten? Begin met een goed zoekwoordenonderzoek

Als online marketeer krijg ik van mensen vaak de vraag hoe zij het beste een website kan opzetten. Hoe deel ik mijn website in? Hoe weet ik welke informatiebehoefte er is? Het antwoord is simpel: voer een goed zoekwoordenonderzoek uit. Zo kom je erachter waar je doelgroep daadwerkelijk naar zoekt en hoef je niet meer te gissen. In dit blog leg ik je uit hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet én welke andere handige voordelen dat met zich meebrengt.

Denk niet vanuit jezelf maar vanuit je doelgroep

Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is een relatief laagdrempelig middel om inzicht te krijgen in welke zoektermen interessant zijn voor je doelgroep. Met een goed zoekwoordenonderzoek leg je de basis van je menustructuur, categorieën en subpagina’s van je website.

In de praktijk zie ik vaak dat bedrijven op basis van aanwezige marktkennis en onderbuikgevoel de keuze maken over hoe de hiërarchie van hun website eruit moet komen te zien. Dit vind ik zonde, want hiermee kunnen bedrijven een hoop mislopen doordat ze er onterecht van uitgaan de behoefte van de doelgroep te kennen. Met een zoekwoordenonderzoek daarentegen kijk je niet vanuit jezelf maar juist vanuit het perspectief van de doelgroep. Met behulp van de zoekwoordplanner in Google Ads is het mogelijk om inzicht te krijgen in:

  • het geschatte maandelijkse zoekvolume;
  • het voorgestelde bod om mee te adverteren;
  • de mate van concurrentie voor de betreffende zoekterm.

Met deze criteria kun je gemakkelijk bepalen welke bestemmingspagina’s gemaakt moeten worden en welke content daarvoor geschreven moet worden.

In 4 stappen de hiërarchie van je website bepalen

Laten we de stappen eens doorlopen waarmee je de basis kan leggen voor een degelijke websitehiërarchie.

Stap 1 – Trends & zoekvolume opvragen

De eerste stap is het opvragen van trends en zoekvolume. Zelf maak ik zoals ik hierboven ook beschrijf graag gebruik van de zoekwoordplanner in Google Ads, maar er zijn genoeg andere tools. Je zou eens kunnen kijken naar KeywordSpy, KGEN, Keywordtool io, Moz, SEMrush, Spyfu en Soovle. Bepaal zelf welke voor jou het beste werkt. Wat betreft het opvragen van trends en zoekvolume: neem in je zoekwoordenonderzoek alles mee wat voor jouw website interessant lijkt en waar je bezoeker en potentiële afnemer meer over zou moeten kunnen lezen op je website. Jij bent (of wordt) ten slotte de autoriteit in jouw markt of branche, toch?

Stap 2 – Categoriseren en labelen

Stel je bent interieurstylist. Dan zal het je in de zoekwoordplanner ook opvallen dat er andere synoniemen zijn voor het trefwoord ‘interieurstylist’, zoals ‘interieur designer’, ‘interieurontwerper’ of ‘binnenhuisarchitect’. Vergeet deze niet op te nemen in je zoekwoordenonderzoek, afhankelijk van in hoeverre deze synoniemen relevant zijn voor jouw business. Bij het schrijven van je toekomstige content is het namelijk ook belangrijk om andere focustrefwoorden op te nemen in je tekst, mocht je daar ook hoog op willen scoren. Je wilt waarschijnlijk op meerdere zoekwoorden vindbaar zijn en de voorkeur/prioriteit geven aan de variant waarop de meeste zoekvolume zit.

Indelen en namen geven

Terug naar het stappenplan: categoriseren en labelen. Deel al je gevonden trefwoorden in in groepen waarover je een pagina kunt schrijven. Geef deze groepen ook een naam. Je zult bij het trefwoord ‘interieurstylist’ ook zoekvolume vinden op ‘huiskamer inrichten’, ‘interieurtips woonkamer’ en ‘woon ideeën’. Bepaal of deze zoekwoorden ook interessant zijn voor jouw business en plaats ze weer binnen een eigen gekozen categorie. Misschien zie je zelf wel kansen in het maandelijks bloggen over interieurtips (lees in ons eerdere blog hoe je het beste zakelijk kunt bloggen).

Bepaal de prio’s

Wat overigens ook van belang is, is het bijhouden van het gezamenlijke maandelijkse zoekvolume van elke zelf bepaalde categorie. Op basis hiervan ga je bij de volgende stap namelijk bepalen hoe belangrijk elke categorie is en hoe uitgebreid erover geschreven moet gaan worden. Hoe meer zoekverkeer er is in een bepaalde categorie, hoe meer potentiële bezoekers er naar de website getrokken kunnen worden én hoe meer prioriteit deze categorie dus heeft. Hieronder geef ik je een voorbeeld van een verkapt zoekwoordenonderzoek. Natuurlijk zijn er nog honderden andere zoekwoorden die relevant zijn en die je kunt opnemen in je eigen onderzoek.

Stap 3 – De hiërarchie van je website indelen

Op basis van het zoekvolume en zoekwoorden kun je je sitehiërarchie indelen en je website inrichten. Ter illustratie: bij de categorie ‘vertrekken’ zien we verschillende ruimtes. Maak voor ieder vertrek een subpagina en deel deze in op basis van het zoekvolume. Hoe meer zoekvolume, hoe hoger deze in de hiërarchie komt te staan.

Stap 4 – Vergeet de open deuren niet!

De zoekwoordplanner is een handige tool om vanuit het perspectief van de potentiële bezoeker te kijken welke pagina-indeling het beste bij jouw website past. Maar pas op: vergeet door al deze zoekwoorden niet de meest voor de hand liggende pagina’s voor je website zoals een ‘contactpagina’ en een ‘over onspagina’. Hoewel de potentiële bezoeker hier niet direct naar zoekt, is het uiteraard wel van groot belang om deze op te nemen op je website.

Nog meer voordelen

There you go! Je hebt zojuist je sitehiërarchie ingedeeld. Is dat alles? Nee! Het zoekwoordenonderzoek brengt nóg meer voordelen met zich mee.

Ideaal voor je advertenties

Voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek leg je indirect al de basis voor je toekomstige Google Adscampagne. Met het zoekwoordenonderzoek weet je waar de potentiële bezoekers naar zoeken en met de sitehiërarchie die je hebt ingedeeld heb je waarschijnlijk een groot gedeelte van de pagina’s geschreven die als landingspagina’s kunnen dienen. Het inrichten van je Google Adscampagne, advertentiegroepen en advertenties wordt hierdoor een stuk eenvoudiger.

Speel in op je concurrentie

Daarnaast kun je met het zoekwoordenonderzoek ook de focus leggen op specifieke zoekwoorden waarmee je hoog wilt gaan scoren in de organische zoekresultaten. Hiervoor is het belangrijk dat de website-opbouw optimaal aansluit op de zoektermen en dat je rekening houdt met het bijbehorende zoekvolume. Hierbij komt ook de factor concurrentie om de hoek kijken. Met de zoekwoordplanner in Google Ads is het mogelijk om de concurrentie van een zoekwoord in te zien. Deze score ligt tussen 0 en 1 (0 is weinig en 1 is veel concurrentie). Als er op een specifieke zoekterm hoge concurrentie is, dan kan het een flinke en kostbare uitdaging zijn om een hoge ranking in de zoekresultaten te behalen. Wellicht is het in dat geval aantrekkelijker om je te richten op vergelijkbare zoektermen waarop aanzienlijk minder concurrentie aanwezig is.

Je zoekwoordenonderzoek aan ons overlaten?

Het mag hopelijk duidelijk zijn dat een zoekwoordenonderzoek van groot belang is bij het opstarten en optimaliseren van je online business. Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen. Mocht je nog vragen hebben over het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek of dit willen uitbesteden, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder met de volgende stap voor jouw website.

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.