Nederlandse webshopeigenaren laten mij regelmatig weten “O, dat doen we zelf wel”, als ze het hebben over het managen van hun Duitse SEA-campagnes. Ze zeggen dan: “Ik spreek wel een aardig woordje Duits.” Als ik dit hoor, rijzen mijn haren ten berge, want als ik advertentieteksten bijvoorbeeld bekijk dan zijn deze in hun beste (steenkolen)Duits.
Drie jaar geleden ben ik uit Duitsland vertrokken om in Nederland mijn kansen te grijpen. Vooral in het begin merkte ik dat Duitsers en Nederlanders veel meer van elkaar verschillen dan ik had verwacht. Het kan niet anders dan dat die verschillen ook in het online gedrag aanwezig zijn. Ik zag dit als een mooie uitdaging om mij te specialiseren in online marketing en om Nederlandse bedrijven te helpen hun webshop groot te maken in Duitsland. Dit blog biedt je handvaten om een goede basis neer te zetten voor jouw start op de Duitse markt.
Falsche Freunde
Waar Nederlanders niet erg moeilijk doen (omdat het misschien vanzelfsprekend is), zijn Duitsers extra kritisch op de onderstaande punten:
- Waarom zou ik (als Duitse consument) bij een webshop bestellen die niet vindt dat het de moeite waard is om fatsoenlijke, foutloze Duitse content op de website te plaatsen?
- Waarom zou ik (als Duitse consument) het risico nemen om bij een buitenlandse webshop iets te bestellen als er ook een Duits alternatief is waar ik zeker weet dat er aan de Duitse wetgeving is voldaan? Én waarmee ik makkelijker contact kan opnemen als er iets misgaat?
Duitsland is meer dan Nederland in het groot
Wat ik in de afgelopen jaren in Nederland heb gemerkt is dat de gemiddelde Nederlander zich vaak niet bewust is van de culturele verschillen tussen Nederlanders en Duitsers (net als ik, toen ik hier naartoe kwam). Waar verschillen op privé vlak misschien nog meevallen, worden ze op zakelijk gebied des te duidelijker. Ook in het (online)winkelgedrag zijn er nogal grote verschillen te vinden. Zo horen de ‘Over ons-pagina’ en de ‘FAQ-pagina’ tot de meestbezochte pagina’s in veel Duitse onlineshops. Dit toont al aan dat de Duitser graag weet met wie hij te maken heeft voordat hij zakendoet.
It’s all about ‘betrouwbaarheid’
Hoewel 61% van de Duitsers aangeeft nog geen slechte ervaringen te hebben bij het online winkelen (Statista 04/2017), blijft de angst altijd bestaan. Aan de ene kant is er de angst bedrogen te worden en geen wettelijke basis te hebben om het probleem op te lossen of tegen taalbarrière aan te lopen. Aan de andere kant zijn Duitsers erg kritisch over het feit aan wie ze hun persoonlijke gegevens verstrekken. Genoeg redenen dus om de Duitse consument een goed en veilig gevoel te geven in de webshop en duidelijk te maken dat je een betrouwbare partner bent.
Maar hoe doe je dat dan?
Het antwoord lijkt eenvoudiger dan dat het in werkelijkheid is: laat jouw webshop eruitzien als een gewone Duitse webshop. Om dit te bereiken is een foutloze vertaling absoluut noodzakelijk. Vervolgens moet je denken aan:
- een beveiligde (betaal)omgeving;
- de juiste betaalmethodes (vooral PayPal en betalen op factuur zijn erg geliefd bij de Duitsers);
- lage retourkosten c.q. gratis retourneren;
- een keurmerk (zoals Trusted Shops e.d.);
- Duitse klantbeoordelingen;
- een Duitse klantenservice om bij vragen en problemen de consument in het Duits te kunnen helpen.
Neem contact op
Wil jij ook de grens over met je webshop, maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat dit nu onze expertise zijn!