Tomahawk Blog

Voice commands, de toekomst of een vervlogen droom?

Terwijl praten tegen de computer vroeger alleen in science fiction films kon, maakt het tegenwoordig steeds meer onderdeel uit van onze realiteit. Voice commands aan ons mobile device geven, daar kijken we vandaag de dag niet echt heel raar van op. Het begon ooit als ‘voice dialling’ bij autobestuurders, die in de file stonden of voor een stoplicht aan het wachten waren. Nu wordt voice command volop gepromoot door elektronicabedrijven als Apple. Siri (virtuele assistent van Apple) is al aardig geïntegreerd. Alle ‘easter eggs’ (verborgen boodschapjes/grappen) zijn vast al een keer ingesproken. Probeer maar eens “Knock knock” en “What’s your favorite color?”. De mogelijkheden gaan tegenwoordig verder dan je mobile device, maar is dat nu al nodig?

Hoe werkt voice command op je website?

Niet alleen je iPhone of iPad zijn uitgerust met een voice command functie, ook Windows 10 met Cortana en Mozilla met webbrowser Firefox maken het mogelijk om met spraakherkenning te werken. Langzaam maar zeker beginnen er ook steeds meer tools en scripts te komen, zoals Annyang, die spraakherkenning beschikbaar maken op websites. Deze tools kunnen gekoppeld worden aan websites zonder dat het veel hoeft te veranderen on site.

Optimaliseren van de gebruikerservaring

Als UX-designer denk ik dat voice commands in de toekomst een belangrijke bijdragen kunnen leveren aan de gebruikservaring van bepaalde sites, als je het slim toepast tenminste. Ondanks dat het mogelijk is volledige formulieren in te vullen met voice commands zullen we ons bankrekeningnummer niet snel overlaten aan onze lieve Siri en invullen van examens en belastingformulieren zal ook niet per se sneller verlopen. Maar bij sommige sites kan het juist een heerlijke gebruikerservaring geven. Denk maar aan “zoek naar dames t-shirts maat small”, “kinderkleding” of “schoenen van Nike voor mannen” bij webshops zoals Bol.com. Mocht in de zoekopdracht bekend zijn dat het om schoenen voor mannen gaat, zal Bol.com de resultaten kunnen tonen en vervolgens de vraag stellen welke maat je zoekt. Hierdoor ontstaat een gesprek tussen de klant en de webwinkel zodat je als gebruiker betrokken blijft bij het traject van het aankopen. Dit gecombineerd met lekker op de bank zitten met een drankje en je tv als display wordt kleren kopen een relaxte bezigheid en krijgt het een nieuwe dimensie.

Het probleem van huidige voice commands

  • Het grote probleem met huidige voice commands is niet de techniek maar de toepassing, denk bijvoorbeeld aan:
  • De navigatie: de tijd die nodig is om de juiste link te activeren. Nu worden alle links genummerd waarbij je het juiste nummer moet opnoemen.
  • Het omgevingsgeluid: commands geven buiten of met muziek op de achtergrond is vaak lastig.
  • Het beperkt aantal toepassingen op het internet: op dit moment stopt het nog bij de zoekopdrachten.
  • En de ervaring van de gebruiker in de huidige tijd: “Wie praat er nou tegen zijn computer, telefoon, bril of horloge?”. Het voelt nog wat onwennig en soms gênant.

Voice commands in de toekomst

Naarmate Siri steeds meer nieuwe soortgenoten erbij krijgt, zal het ook vanzelfsprekender zijn dat spraakherkenning op meer websites mogelijk wordt en zal de functionaliteit van spraakherkenningtools verbeteren. En de meeste dingen wennen, zo ook praten tegen je computer of smartwatch, waardoor het schaamtegevoel vanzelf verdwijnt en we ongegeneerd in de trein die kekke paar nieuwe Nike’s via voice command zullen bestellen. Tot die tijd is het nog genieten van ‘Knock Knock’ grapjes op je telefoon.

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.