Een webshop migreren van het ene naar het andere platform is een flinke onderneming. Het is een proces waarbij zoveel komt kijken dat één onderdeel nogal eens wordt vergeten. Namelijk; SEO. En dat is zeer onwenselijk. Wie SEO niet meeneemt, kan namelijk gedag zeggen tegen opgebouwde historie, linkwaarde en positie in de Google zoekresultaten.
Waarom een SEO-migratie zo belangrijk is
H1, een partner van ons waar we vaker mee samenwerken, heeft ons gevraagd om meer uit te leggen over een SEO migratie. Jelle, onze SEO-specialist, weet als geen ander hoe belangrijk SEO is bij een migratie. Angelique Nanning van H1 vroeg hem er dan ook alles over.
TOMAHAWKS SEO-migratie checklist
Om verzekerd te zijn van een vlekkeloze migratie op het gebied van SEO, check de informatie uit onze video én deze checklist.
- Ken de status quo: breng de belangrijkste pagina’s en huidige posities in kaart voor de migratie. Dit is belangrijk om veranderingen te signaleren.
- Maak een testomgeving: Doe dit nooit direct op de live-omgeving, maar voer tests uit alvorens SEO aanpassingen door te voeren.
- Test trackings: plaats testbestellingen, nieuwsbrief inschrijvingen en download bestanden. Kijk of alles goed wordt doorgemeten.
- Denk de nieuwe URL-structuur uit: Maak een overzicht van oude URL’s met een crawler en Google Analytics. Denk vervolgens uit hoe de nieuwe url’s eruit gaan zien.
- Redirect oude naar nieuwe url’s: Laat een webbouwer een redirect schema implementeren op de testomgeving en controleer of de oude url’s goede worden omgeleid naar nieuwe url’s. Dit om te verifiëren dat de waarde van oude url’s goed wordt doorgegeven aan de nieuwe.
- Upload de nieuwe sitemap: upload de nieuwe én oude sitemap in Google Search. Zo ziet de zoekmachine de nieuwe sitemap en welke oude url’s redirects hebben en gaat indexeren sneller.
- Laatste content check en livegang: van afbeeldingen tot meta descriptions en productinformatie, zorg ervoor dat alles goed staat op de testomgeving en ga vervolgens live!
- Controleer redirects en tracking: voorkom fouten na livegang met een controle op de testomgeving. Controleer daarnaast nogmaals de redirects en tracking op de live-omgeving, om zeker te weten dat alles goed gaat.
- Zet Google Search console in: check met deze tool de indexatie van alle pagina’s na livegang én geef hier een nieuwe url op (als er sprake is van een nieuw domein).
Na iedere migratie is er mogelijk een drop te zien in de organische resultaten omdat de zoekmachine tijd nodig heeft om de webshop opnieuw te indexeren. Maar een goede SEO-migratie zorgt ervoor dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt. Tomahawk en H1 staan natuurlijk klaar om te helpen tijdens dit proces.