Tomahawk Blog

Third-party cookies verdwijnen: wat kunnen e-commerce ondernemers doen?

Google heeft aangekondigd dat third-party cookies in 2023 zullen verdwijnen. Dit vanwege nieuwe Europese wet- en regelgeving omtrent online privacy. Wat zijn de gevolgen voor crossborder e-commerce ondernemers en hoe kan je je hierop voorbereiden? We lichten je in.

Alternatieven

Het verdwijnen van third-party cookies heeft gevolgen voor webshops en andere online ondernemers. Het wordt lastiger om specifieke doelgroepen te targetten met advertenties en campagnes. Daarnaast is de consument tegenwoordig behoorlijk tech-savvy en meer bezig met online privacy. Belangrijk dus, om na te denken over alternatieven.

Concrete gevolgen

Om specifiek te zijn: analytics, targeting en remarketing worden lastiger. Ook de meetbaarheid van het effect van campagnes zal een uitdaging gaan vormen. Dit alles heeft tot gevolg dat het lastiger wordt om inzicht te krijgen in het effect van advertenties.

Wat kunnen e-commerce ondernemers doen?

1. First party cookies blijven bestaan

Dataverzameling voor eigen beheer blijft bestaan. Data over gedrag van de bezoeker binnen de eigen omgeving, zoals de pagina’s die bezocht zijn en de tijd die er gespendeerd wordt, zijn zeer relevant bij het inzetten van advertenties en campagnes.

2. Interest targeting (FLoC) gebruiken

Google komt met een tool die interesses van gebruikersgroepen clustert, zonder third-party cookies te gebruiken. Deze data kan vervolgens geanonimiseerd worden gedeeld met adverteerders.

3. API’s uploaden

Sommige platformen maken het mogelijk om verkoopdata via API te uploaden. Door die data te koppelen aan e-mailadressen kan de impact van advertenties toch gemeten worden.

4. Consent mode

Als de consument geen toestemming geeft voor tracking,  schakel dan consent mode in. Deze functie van Google vult ontbrekende data aan via machine-learning.

5. Server-side tagging

Bij o.a. Google is het mogelijk om bezoekers die doorklikken naar jouw webshop een click-id mee te geven. Die stuurt informatie over gebruikersacties van de bezoeker rechtstreeks door naar jou. Deze functie is volop in ontwikkeling en wordt nog uitgebreid.

6. Contextual targeting

Contextual targeting is een manier van adverteren die het mogelijk maakt om jouw advertenties (met name displayvarianten zoals banners) te plaatsen op websites die passen binnen de context van jouw product. Denk aan een banner van leaseauto’s op een website van een autohandelaar. Door middel van steeds geavanceerdere NLP-technologie kunnen dit soort advertenties worden geautomatiseerd en toegespitst op de markt. Ook handig voor e-commerce webshops met een internationale focus.

En nu?

Het is nog de vraag wat het verdwijnen van third-party cookies precies gaat doen voor online advertenties. Dat zullen we moeten ondervinden zodra de verandering is doorgevoerd. Maar een ding is zeker: alternatieven zijn er alom. Met deze tips kan je je als e-commerce ondernemer in elk geval zo goed mogelijk voorbereiden.

Neem contact op

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.