Voor de Duitse knutselwebshop Labbé steeg het klikratio ruim 1000% na het aanpassen van de hero aan de doelgroepbehoefte.
Over Labbé
Labbé is een Duits familiebedrijf van ruim 50 jaar oud en richt zich op het bevorderen van creativiteit bij kinderen. Dit doen ze door het aanbieden van knutselproducten, -materialen en -ideeën. De webshop wordt dagelijks bezocht door gemiddeld 2400 bezoekers.
Uitdaging
Wij onderzochten of de mooie hero afbeelding, die een groot deel van de homepage vult, voldoende interactie met de webshopbezoeker had. Wat bleek? Slechts 1% van de webshopbezoekers klikte op de hero en dus bedachten we een plan om dit aandeel te vergroten.
Aanpak
Om meer kliks te genereren op de hero moest deze beter aansluiten bij de behoeftes van de doelgroep. Door het plaatsen van een poll op de homepage ontdekten we waar bezoekers naar op zoek waren. De open vraag “Wat is het doel van je bezoek aan onze website” leverden ruim 100 bruikbare antwoorden op. Ongeveer 70% had een duidelijk doel en 30% was op zoek naar inspiratie. Met deze antwoorden konden we ook vier verschillende doelgroepen identificeren.
Resultaat
Nadat we de pollresultaten hadden geanalyseerd gingen we op basis hiervan aan de slag met een nieuwe hero. Een hero die aandacht geeft aan de verschillende soorten bezoekers en het doel van het bezoek. De nieuwe hero realiseerde een groei in het klikpercentage van ruim 1000%. Onze werkwijze sluit goed aan bij de visie van Labbé: