Tomahawk case-study:

Karhu: Dubbele omzet door verbeterd campagnebeheer

Verdubbelde

Omzet

Groei

Binnen ROAS-doelstellingen

50%

groei campagneomzet

Karhu is een sportbedrijf uit Finland met een rijke historie. Sinds de oprichting heeft Karhu sportproducten gemaakt, van ski’s tot hardloopschoenen. De laatstgenoemde is altijd de belangrijkste productlijn gebleven. Karhu richt zich nu op de Noord-Amerikaanse en Europese markt, maar er zijn ook Karhu-verkooppunten in enkele Aziatische landen. Karhu heeft momenteel twee productlijnen: Lifestyle en Running. 

Over Karhu

Wie shopt naar nieuwe sneakers, kijkt vaak naar silhouet en kleurstelling om iets uit te kiezen dat er supervet uit ziet. Karhu pakt het voor Running anders aan en kiest voor functionaliteit over esthetiek. De hardloopschoenen van Karhu zijn gemaakt om alle verschillende voettypes en manieren van demping optimaal te ondersteunen. Op basis daarvan kies je bij Karhu de perfecte match, zonder in te boeten op stijl. Hoewel de functie de hoogste prioriteit heeft, zien de schoenen er alsnog fantastisch uit.

Karhu heeft een onderscheidende strategie waarbij retail cruciaal is en e-commerce een relatief kleine tak is. Dat vergroot de noodzaak van een sterke e-commerce strategie. Karhu geeft de voorkeur aan het in-house beheren van activiteiten zoals branding, waardoor er minder tijd en expertise beschikbaar is voor performance marketing. Tomahawk kwam door mond-tot-mondreclame bij Karhu op de radar. Aangezien Karhu werkt met grotere online retailers, bleek Tomahawk een goede match te zijn. Wij hadden precies de benodigde ervaring.

Taak

Karhu was op zoek naar een bureau dat ze kon helpen met de Duitse markt. Het was daarom aan Tomahawk om de Duitstalige marketingcampagnes te verzorgen.

Actie

Tomahawk onderneemt verschillende stappen voor Karhu:

  • Tomahawk heeft een Branded Search en een Smart Shopping campagne voor Karhu opgezet. Later ging Shopping over in Performance Max. Voor Branded Search zijn de campagnes gesplitst op Lifestyle en Running, omdat er aparte doelstellingen waren voor de productlijnen;
  • Datapunten aan campagnes toevoegen, zoals informatie over de producten die klanten eerder in hun winkelwagen hebben geplaatst;
  • Het verbeteren van het Duits in advertentieteksten;
  • Het implementeren van een effectieve campagnebeheertool, Channable, ter vervanging van een eerder gebruikte, minder efficiënte feedmanagementtool. De migratie voeren we uit voor alle acht landen waar Karhu Google Ads campagnes draait: Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Finland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
  • Tomahawk implementeert server-side tracking zodat Karhu klaar is voor de cookieloze toekomst.

Resultaat

  • In 2023 hebben we de omzet van de Duitse en Oostenrijkse webshop verdubbeld ten opzichte van 2022, met een verbeterde ROAS.
  • We hebben groei behaald binnen de ROAS-doelstellingen. Binnen deze profitability hebben we alles uit de markt gehaald.
  • Naar aanleiding van dit succes nam Tomahawk het initiatief om meer te managen: we kregen de UK Branded Search erbij. Die campagnes zijn ook flink gegroeid. In 2023 is de Lifestyle Branded Search campagne met ongeveer 50% gegroeid in omzet ten opzichte van 2022. De omzet van de Running Branded Search campagne is vervijfvoudigd. De gehele Google Ads omzet uit de Tomahawk campagnes is verdubbeld, waarbij de ROAS op hetzelfde niveau is gebleven.

Omzet per kwartaal voor Karhu Tomahawk campagnes:

Ontwikkeling voor alle campagnes:

Ervaring klant

“Tomahawk begrijpt onze bedrijfsbrede strategie en weet dat goed te vertalen in campagnes. Maar Tomahawk gaat verder dan alleen campagnebeheer. Het recentste grote project dat wij met Tomahawk hebben afgerond is de Channable-Integratie. Dat betekent dat we werkten voor meerdere domeinen voor meerdere stores. Het project duurde langer dan gepland, maar daar kon Tomahawk niks aan doen. Ik ben onder de indruk van hoe goed Tomahawk dit heeft opgepakt, ondanks de onverwachte externe omstandigheden. Ze bleven secuur werken in deze gewijzigde tijdlijn, Tomahawk sloeg geen enkele stap over. Daarnaast staart Tomahawk zich niet blind op een ROAS of op andere details. Wij willen groeien in meerdere landen tegelijk. Bij Tomahawk denken ze aan het grote geheel en de internationale groei van het bedrijf op de lange termijn.”

Edgar Minks, Karhu

Ervaring Tomahawk

“Karhu is een van onze meest internationale klanten, dus met onze kennis van crossborder ondernemen zijn Karhu en Tomahawk een perfecte match. De cultuur in meetings is positief en constructief. Door deze prettige samenwerking worden actiepunten goed opgepakt. Wat heel speciaal is aan Karhu, is hun internationale personeelsbestand. We hebben behoorlijk wat contactpersonen bij Karhu en niemand komt uit hetzelfde land. Ondanks deze wisseling in personen, talen en culturen verloopt de communicatie goed. Tenslotte is Karhu natuurlijk een hartstikke tof merk en verkopen ze ontzettend vette schoenen.”

Claudio Atzeni, SEA Marketeer

ONLINE MARKETING
NEDERLAND
EN OVER DE
GRENS

Wij helpen je groeien

Dagelijks helpen wij e-commercebedrijven groeien in buiten-en binnenland zonder dat hier direct een torenhoog budget voor nodig is. We geloven namelijk in stapsgewijze groei. Dat begint vaak met het optimaliseren van bestaande campagnes en het plukken van laaghangend fruit. Kan SEA het meeste voor je e-commerce shop betekenen? Dan beginnen we daarmee. Zo bewijzen we onszelf en met die resultaten creëren we vanzelf ruimte om te investeren in andere diensten.

Als je voor ons kiest, merk je vanzelf dat we altijd net die extra stap zetten. Heb je een vraag over een dienst die je niet bij ons afneemt? Of zit je met een andere online marketing gerelateerde vraag in je maag? Stel ze aan ons!
Heb je een sparringpartner nodig? Die heb je bij deze gevonden. Samen gaan we voor een succesvolle en langdurige samenwerking.