Over Sint Maartenskliniek
De Sint Maartenskliniek is een toonaangevend ziekenhuis en als enige in Nederland gespecialiseerd in houding en beweging. De website richt zich primair op patiënten, maar voorziet ook verwijzers en zorgverzekeraars van informatie.
Uitdaging
De website van de Sint Maartenskliniek werd organisch niet goed gevonden, ondanks de sterke inhoudelijke content. Het ziekenhuis rekende op verbetering met een nieuwe website. Helaas bleek na de websitemigratie dat er onvoldoende aandacht voor SEO was geweest. Dit resulteerde in een verlies van 40% in organisch verkeer. Voor de Sint Maartenskliniek was dit het moment om Tomahawk in te schakelen.
Aanpak
De eerste stap was om het verlies in verkeer zo snel mogelijk te beperken. Hiervoor hebben we een 301-schema ingevoerd met redirects van de oude naar de nieuwe URL’s. Vervolgens is een op maat strategie uitgerold om het SEO verkeer te laten groeien met behulp van content optimalisatie en linkstructuur.
De contentoptimalisatie ging van start met een zoekwoordenonderzoek. Hierbij was een samenwerking met de Sint Maartenskliniek essentieel vanwege de specialistische inhoud. Met hulp van de medewerkers konden we de belangrijkste zoektermen omtrent allerlei aandoeningen achterhalen. Op basis van dit zoekwoordenonderzoek is ontbrekende en onvolledige content in kaart gebracht. Hierna zijn de interne contentspecialisten bij de Sint Maartenskliniek door ons voorzien van een uitgebreide instructie zodat zij zelf de benodigde SEO-vriendelijke content konden schrijven en plaatsen.
De suboptimale linkstructuur werd onder handen genomen om de belangrijkste pagina’s op een logische bereikbaar te maken voor bezoekers en zoekmachines. Tot slot hebben we een strategie ontwikkeld voor het op natuurlijk wijze behouden én verkrijgen van nieuwe externe links.
Resultaat
- 3 maanden na de migratie werd het verlies van organisch verkeer teruggebracht van 40% tot 20%.
- 9 maanden na de migratie was het verlies van organisch verkeer rechtgetrokken
- Organische verkeer was meer dan verdubbeld (x 2,3) na de SEO-optimalisaties.
- Meer dan 70 organische top 5 posities op belangrijke en high-traffic zoekwoorden.
- Toegenomen SEO-kennisniveau binnen de Sint Maartenskliniek.