Server-side tracking

Realiseer complete dataverzameling voor optimale inrichting van marketingcampagnes, en bereid je voor op een cookieless future. 

In 2024 faseren browsers third-party cookies uit, en de privacywetgeving wordt strikter. Dataverzameling ondergaat hierdoor een ingrijpende verandering die alle webshops raakt. Loop hierop vooruit met oplossingen waarmee je data blijft verzamelen, terwijl je de privacy van jouw websitebezoekers beschermt. Kies voor server-side tracking voor webshops, exclusief bij Tomahawk.

Wat is Server-side
Tracking?

First-party dataverzameling

Server-side tracking (S2S) is de nieuwe standaard in tracking. Voorheen verzamelde je data binnen de browser van de gebruiker (client-side tracking) en was je afhankelijk van derde partijen. 

Nu verzamel je data op een eigen server, die zich bevindt tussen de website en de analytics/ advertentietool in. De server stuurt deze data naar een trackingplatform, bijvoorbeeld Google Analytics. Server-side tracking is een vorm van first-party dataverzameling, waarbij externe partijen pas later in het proces, of helemaal niet, betrokken zijn. 

De focus verschuift naar de first-party cookies op jouw eigen website, in plaats van de afnemende third-party cookies van derde partijen. Lees hier meer over server-side tracking.

Voordelen van server-side tracking

Privacyvriendelijk

Met server-side tracking zijn webshops klaar voor de snel veranderende (inter)nationale privacy-eisen vanuit de EU. De verzamelde data beheren ondernemers zelf voordat het naar externe partijen gaat. Dit geeft je de optie om informatie toe te voegen of te filteren.

Super snel

In de browser van de gebruiker worden minder tracking-pixels geladen met server-side tracking in vergelijking met client-side tracking. Het gevolg? Het proces voor dataverzameling gaat een stuk sneller. Extra mooi meegenomen: de laadtijd voor webshops wordt eveneens korter.

CRM-integratie

Server-side tracking integreert naadloos in diverse CRM-systemen. Meet offline conversies en stuur ze terug naar jouw advertentieplatformen om de waarde te benutten voor campagneoptimalisatie. Het eindresultaat: personalisatie van marketing en klantinteracties.

Server-side tracking biedt uitkomst voor

1.

Minder invloed browserrestricties

Adblockers en browserrestricties, zoals intelligent tracking prevention (ITP), spelen een grotere rol bij het blokkeren van cookies. 

Met server-side tracking is tracking minder vatbaar voor adblockers omdat de trackingcode zich op de server van de webshop bevindt, niet in de browser van de gebruikers zoals bij client-side tracking. 

Hierdoor hebben derde partijen geen toegang tot de data. Kies voor server-side tracking en de detectie van adblockers vormt geen obstakel meer voor jouw webshop. Jouw data blijven veilig in Europa, in jouw beheer.

2.

Toekennen campagnesucces

Attributie wordt complexer, vooral als klanten langdurige oriëntatieprocessen doorlopen voordat ze overgaan op een aankoop. Dit leidt tot een vertekend beeld van campagnesucces: zonder de gegevens van third-partycookies weten e-commerce ondernemers niet of klanten rechtstreeks naar een webshop zijn gegaan of dat ze er via een advertentie zijn beland. 

Het gevolg is dat campagnes minder succesvol lijken dan ze daadwerkelijk zijn, omdat niet al het succes toegeschreven wordt aan de advertenties. Hierdoor verkleinen ondernemers onterecht hun campagnebudgetten. 

Server-side tracking is een oplossing die interacties op verschillende domeinen bijhoudt, waardoor de attributietoekenning helder blijft en je jouw campagnebeslissingen baseert op correcte gegevens.

3.

Ontbrekende conversiewaarden

Met het verdwijnen van third-party cookies is tracking voor e-commerce beperkter: momenteel lopen webshops vijf tot twintig procent van de data mis. De verwachting is dat dit in de toekomst kan oplopen tot 70%. 

Algoritmes in platforms zoals Google Ads vereisen veel data voor optimale prestaties. Met minder data neemt de efficiëntie van e-commerce campagnes af. Server-side tracking zorgt ervoor dat jouw conversiewaarde 100% meetbaar blijft.

Server-side tracking
voor je webshop

Server-side tracking voor alle platformen

Met S2S halen webshops het beste uit dataverzameling via hun eigen CMS. Door slim gebruik te maken van verzamelde data, kunnen gebruikers van deze systemen hun klanten blijven bereiken. 

Wij implementeren S2S voor systemen als Magento, Shopware, Shopify, WordPress en Lightspeed. Gebruikt jouw webshop een ander systeem? Samen met jouw webdeveloper ontwikkelen we een oplossing op maat.

Naast shopsystemen, werkt server-side tracking ook uitstekend met alle relevante marketingtools die je hieronder ziet. 

Zijn we een match?

De ideale klant van Tomahawk

Onze werkwijze

Onze specialisten onderhouden direct contact met onze klanten. Dat betekent: geen accountmanagers, maar een direct lijn met diegene die aan de campagnes werkt. Bij Tomahawk zijn we gespecialiseerd in server-side tracking voor e-commerce: het is een van onze technieken om het marktaandeel van webshops te verdubbelen.

Orientatie

Het grondig analyseren van de huidige situatie van een webshop
Lees meer

Strategie

Groeikansen identificeren en haalbare doelen bepalen
Lees meer

Implementatie

Doelstellingen behalen én mogelijk opschalen voor maximaal resultaat
Lees meer

Uitvoering

We maken goed gebruik van momentum en anticiperen op dynamiek van de markt
Lees meer

Server-side tracking bij Tomahawk

Tomahawk verdubbelt jouw marktaandeel, en server-side tracking is een van de manieren om dat te bereiken. Ongeacht waar ondernemers zich bevinden in hun groeiproces, Tomahawk heeft de juiste oplossing:

  • Oriëntatie: wat zijn jouw doelstellingen en wensen? Door server-side tracking in te zetten verzamelen we data zoals bezoekersaantallen. Op basis daarvan formuleren we ideeën voor groei.
  • Aanpak: weet je al precies wat jouw doelen zijn? Dan gaan we over tot de aanpak en formuleren we concrete actiepunten. Server-side tracking levert de benodigde data om de trackingstrategie aan te passen.
  • Implementatie: als de strategie helder is, gaan we over tot implementatie. We configureren server-side tracking op een veilige manier.
  • Executie: met server-side tracking monitoren wij de prestaties van jouw lopende campagnes. Zijn er toch aanpassingen nodig? Dan gaan we samen terug naar de tekentafel en gebruiken we de door server-side tracking verkregen data om jouw campagnes te versterken.

Ruim 150 webshops gingen je voor

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.