Opbouwen van remarketinglijsten is een kwestie van enkele instellingen
De cookies van al jouw websitebezoekers komen automatisch terecht in de alle bezoekers lijst.
Uit deze lijst kunnen oneindig veel andere lijsten gecreëerd worden. Elke lijst kent bepaalde voorwaarden waaraan de cookie/bezoeker moet voldoen. Je kan bijvoorbeeld denken aan:
- Lijst van cookies die een bestelling plaatsten
- Lijst van cookies die een bepaald product bekeken
- Lijst van cookies die vanuit de nieuwsbrief de website bezochten
- Etc.
Je kan lijsten aan zoveel voorwaarden laten voldoen als jij denkt dat nodig is om de doelgroep zo relevant mogelijk te maken. En in dit geval eigenlijk lijsten van bezoekers die niet zo relevant zijn, het betreft immers een uitsluiting. Daarnaast biedt Ads ook de mogelijkheid om deze lijsten te combineren. Belangrijk om te weten is dat deze lijsten op campagne- en advertentiegroep uitgesloten kunnen worden. Het opbouwen en uitsluiten van remarketinglijsten kost niets, het is een kwestie van een paar instellingen die je veel geld kunnen besparen.
Voorbeeld 1: webshop voor spelcomputers en spelletjes
Stel een bezoeker koopt een PlayStation 4 in jouw webshop. En laten we ervan uitgaan dat deze bezoeker heeft zitten twijfelen tussen de Xbox One en de PlayStation 4 en hij ze niet allebei gaat kopen. Deze bezoeker laat zijn cookie achter in de lijst Spelcomputer Klanten. In de Google Ads campagne Spelcomputer (gericht op consumenten die een spelcomputer willen kopen) kan de lijst Spelcomputer Klanten worden uitgesloten. Jouw advertenties in deze campagne worden dus niet meer vertoond aan consumenten die bij jou al de PlayStation 4 kochten.
Deze klant heeft dus een Playstation 4 gekocht. De kans is groot dat hij in de nabije toekomst games gaat kopen. In jouw Ads campagne Games zitten 3 advertentiegroepen. Xbox games, PlayStation games en Nintendo games. Deze specifieke klant kun je dus uitsluiten voor 2 van de 3 advertentiegroepen, te weten Xbox games en Nintendo games. Dit gaat je simpelweg onnodige kliks schelen!
Voorbeeld 2: offerte aanvragen voor rolluiken
Iemand die rolluiken wilt laten installeren wil een aantal prijzen vergelijken van verschillende rolluikinstallatiebedrijven. Deze persoon googelt op de term rolluik offerte, ziet jouw advertentie, klikt en vraagt vervolgens de offerte aan. Yes… een gewenste conversie. Zij kijkt op de klok en beseft dat ze geen tijd heeft om verder te zoeken omdat ze op moet schieten om naar haar Zumbales te gaan.
Een dag later voert zij dezelfde zoekopdracht uit. Nu klikt zij voor de tweede keer op jouw advertentie doordat ze niet echt oplet of simpelweg het bovenste zoekresultaat aanklikt. Zij herkent de website en keert weer terug naar de zoekresultaten om een andere aanbieder aan te klikken en een tweede offerte aan te vragen.
Stel dat de kosten per klik op deze zoekterm € 2,- bedragen, dan is dat zonde van het geld, want het levert zeker niets op. Deze persoon gaat namelijk niet dezelfde offerte bij hetzelfde bedrijf twee keer opvragen. Indien er een lijst was gedefinieerd als Offerte aanvraag gedaan, en deze was uitgesloten in de campagne dan had je in dit geval € 2,- kunnen besparen. Of je had deze € 2,- kunnen spenderen aan de volgende potentiële klant die nog geen offerte heeft aangevraagd.
Voor veel branches is het uitsluiten van remarketinglijsten interessant
Het uitsluiten van klanten in bepaalde campagnes is vaak een quick win. Reisorganisaties kunnen mensen (tijdelijk) uitsluiten die geboekt hebben. Reken maar dat deze mensen de komende tijd vaak gaan zoeken op termen als: bezienswaardigheden + [hun vakantie bestemming] en voor zoekopdrachten met een informatieve intentie wil je natuurlijk niet betalen!
Denk ook aan:
- Trouwzaken (trouwjurk kopen doe je maar 1 keer, toch?)
- Telecomaanbieders (abonnement afsluiten doe je maximaal 1 keer per jaar)
- Sportzaken (voetbalschoenen/tennisracket koop je meestal 1 keer per seizoen)
Al een idee welke doelgroep jij wilt uitsluiten?
Het zal wel toevallig zijn als ik net het voorbeeld heb aangehaald van de branche waarin jij actief bent. Hopelijk heb ik je wel in een bepaalde denkmodus gekregen en zie jij ook veel mogelijkheden om jouw Google Ads campagnes te optimaliseren door doelgroepen uit te sluiten. Onthoud, wij zijn er om te helpen. Neem gerust eens contact op en kom bij ons op de koffie om van gedachten te wisselen over deze materie. Dit is geheel vrijblijvend.
Ik zou geen internetmarketeer zijn…
Als ik geen groei zou willen realiseren. Het uitsluiten van doelgroepen levert in eerste instantie besparing op en een hogere ROI. Remarketinglijsten inzetten om juist specifieke doelgroepen te bereiken zal zorgen voor groei. In het voorbeeld van de spelcomputer wil je juist iemand die bij jou de PlayStation 4 heeft besteld opnieuw bereiken wanneer hij zoekt op PlayStation 4 spellen. De herkenbaarheid en het vertrouwen dat hij heeft in jouw webshop (als het goed is) laten hem eerder converteren in jouw webshop dan bij de concurrent.
Tip!
Remarketinglijsten op basis van Google Analytics bieden veel meer mogelijkheden dan remarketinglijsten op basis van de Google Ads tag. Google Analytics geeft de mogelijkheid om lijsten te segmenteren op basis van klikgedrag, dus op basis van alle statistieken die er in Google Analytics beschikbaar zijn. Enkele voorbeelden van remarketinglijsten die je niet met Google Ads kunt maken maar wel met Google Analytics:
- Bezoekersduur (stel je wilt iedereen remarketen die langer dan een bepaalde tijd de website bezocht).
- Bezoekers die via een iPad of iPhone op je site komen (stel je verkoopt telefoonhoesjes).
- Remarketen op alle bezoekers die dankzij jouw nieuwsbrief op de site kwamen.
- Remarketen op alleen maar organische bezoekers of die via Facebook op de site kwamen.