Tomahawk Blog

Prepare for Performance Max

Google heeft een nieuwe campagnevorm gelanceerd: Performance Max. Kortweg, een automatiseringsupgrade van Google Smart Shopping. Bedoeld om omzet en leads te maximaliseren. Wat betekent dit voor e-commerce ondernemingen?

Controle over de funnel

Met Performance Max introduceert Google nieuwe automatiseringstechnologieën. Die maken het mogelijk om één campagne uit te rollen op alle kanalen waarbinnen de doelgroep actief is. Dus naast Gmail, ook op YouTube, Maps, Search, Discovery en Display. Dit geeft e-commerce ondernemingen meer controle over de gehele marketing funnel.

Scherpere budgetten

Naast het bereiken van een brede doelgroep, is het nu ook mogelijk om budgetten scherper in te stellen. Hierdoor dalen de kosten per klik (CPC). Op basis van de input genereert Performance Max automatisch verschillende campagnetypes, toegespitst op alle kanalen afzonderlijk.

Zoals in het volgende voorbeeld:

bron: Google

Cijfers

Volgens cijfers van Google gebruikte 54% van de consumenten tijdens de feestdagen 5 of meer kanalen om inkopen te doen. De voorlopige resultaten zijn veelbelovend: op basis van de eerste tests ziet Google een “gemiddelde toename van 12% in conversiewaarde bij hetzelfde of een beter rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).

Voorbereiden

Wat betekent dit voor crossborder e-commerce ondernemingen? En wat kan je doen om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen?

Een paar tips van onze senior SEA-marketingconsultant Monika:

  • Zorg voor uitermate strakke conversietracking en het juiste attributiemodel. Met de introductie van Performance Max is het nog belangrijker geworden om alle data op orde te hebben. Een slim algoritme werkt pas écht, als de voorkant klopt.
  • Wees klaar voor een shift in adverteren. Afbeeldingen en video’s worden nog belangrijker. Google Machine Learning gebruikt deze informatie om de meest relevante combinatie aan te bieden bij de juiste doelgroep, op het juiste kanaal. Erg belangrijk dus, om goede productafbeeldingen en -video’s toe te voegen aan een advertentie. Anders zal Google automatisch gegenereerde content gebruiken.
  • Als we kijken naar crossborder marketing in het algemeen, ziet het ernaar uit dat Performance Max vooral verandering teweegbrengt in het visuele aspect van campagnes. En dat biedt mogelijkheden: we worden tenslotte allemaal geprikkeld door beeld. Waar dan ook ter wereld.

Wat gebeurt er met lopende campagnes?

Bestaande Smart Shopping campagnes worden in de loop van 2022 omgezet in Performance Max campagnes. Erg verstandig dus, om die nog eens na te lopen en de nieuwe features uit te testen.

Meer weten over Performance Max?

Neem contact op

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.