Online marketing in Frankrijk biedt een groot potentieel voor e-commerce entrepreneurs: het is een van de grootste markten van Europa.
Frankrijk is een bijzondere markt in Europa: de bevolking van maar liefst 68 miljoen hecht veel waarde aan hun eigen cultuur en land. Tegelijk staan zij ook open voor innovaties. Ondernemen in Frankrijk is een balanceeract tussen traditie en vernieuwing.
De Franse e-commerce markt blijft groeien met een verwachte jaarlijkse groei van 10% tot 2025. Een belangrijk aspect om rekening mee te houden is het nationale.fr domein: Google.fr is de meest bezochte website in Frankrijk. Google.com is ook populair, maar wordt minder frequent gebruikt dan in andere landen.
Social advertising is een perfecte match voor de Franse markt. In 2024 heeft Frankrijk 52,6 miljoen actieve social media gebruikers, wat neerkomt op 80% van de totale bevolking. Ongeveer 70% van de Fransen gebruikt hun smartphone voor online shoppen: zorg er dus voor dat jouw assortiment toegankelijk is via mobielvriendelijke websites of apps.
Platforms zoals Facebook, Instagram en TikTok zijn ideaal om acte de présence te geven aan het Franse publiek. Op basis van demografische gegevens kan je gepersonaliseerde advertenties inzetten, die perfect passen bij in de wereld van de Franse klant. Social media vormt daarmee een uitstekende formule om de betrokkenheid onder consumenten én de conversieratio te verhogen.
Franse consumenten zijn ’s avonds actiever online, met een piek rond 8 uur ’s avonds, wat later is dan in veel andere Europese landen. Hier moet je rekening mee houden, want dit kan invloeden hebben op marketingcampagnes als deze al de hele dag hebben gedraaid.
Speel in op de Franse waarden en cultuur met gepersonaliseerde en respectvolle communicatie. Door de consument aan te spreken met het formele vous in plaats van tu draag je bij aan een positieve perceptie van jouw onderneming.
Daarnaast hechten Franse consumenten veel waarde aan de oorsprong van producten. Ze hebben een sterke voorkeur voor producten uit hun eigen omgeving. Op deze vraag kan je aansluiten met een passend assortiment, waarbij je het accent legt op lokale productie en de hoge kwaliteit.
In vergelijking met Nederlanders geven de Fransen een hogere prioriteit aan gezondheid en duurzaamheid. Ze zijn bovendien bereid om daar iets meer voor te betalen.
Bij het kiezen van geschikte kanalen voor de Franse markt loont het om jezelf goed te oriënteren, aangezien de mate van concurrentie, kosten per klik en succesvolle technieken kunnen verschillen van de Nederlandse. Zoekmachinemarketing (SEO en SEA) is onmisbaar hierin, maar de concurrentie op populaire zoekwoorden is soms flink. Investeren in betaalde advertenties (PPC) is daarom een betere oplossing voor de korte termijn.
Naast zoekmachinemarketing zijn digitale marktplaatsen ook belangrijke kanalen voor online zichtbaarheid in Frankrijk. De vijf populairste marktplaatsen zijn Amazon.fr, Cdiscount, eBay, Leboncoin en La Redoute. Amazon.fr is het grootste platform in de Franse e-commerce markt. Leboncoin is zeer populair voor de verkoop van tweedehands goederen en lokale producten, wat het een uniek platform maakt binnen de Franse markt.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland.
Onze Duitse specialisten worden voortdurend getraind en hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
België is een buurland met culturele en taalkundige overeenkomsten. Toch zijn er ook veel verschillen. Het Vlaams-Nederlands is nét wat anders en bovendien hanteert een groot deel van België de Franse taal. Het zou zonde zijn om dit over het hoofd te zien, want het is een kansrijke markt!
Het Verenigd Koninkrijk heeft één van de meest volwassen Europese e-commercemarkten met de hoogste online omzet van Europa. Mede dankzij de enthousiaste online shoppende Britse consument is de e-commerce in dit land is stabiel en sterker dan ooit.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.