Online Marketing Duitsland

Onze oosterburen hebben een grote, groeiende markt. De perfecte kans voor jouw business. 

Uitbreiden naar
Duitsland?

Afbeelding van de verschillende provinciale gebieden in Duitsland, wat invloed kan hebben op marketing-activiteiten.

Online marketing in Duitsland

We hebben veel gemeen met Duitsland op het gebied van taal en cultuur. En zeker niet onbelangrijk: de Duitse markt is twee keer zo groot als de Nederlandse. De Duitse markt is groot, maar niet ondoorgrondelijk. Om uitbreiding succesvol te maken, is een goede voorbereiding het halve werk. Zo kunnen volumes en benamingen van zoekwoorden in Duitsland onderling enorm verschillen. Verder zijn er genoeg aandachtspunten als je wilt uitbreiden naar Duitsland, zoals de taal, cultuur en verschil in consumentengedrag.  

Bestuurlijke indeling 

In Nederland kennen we provincies, Duitsland is regionaal verdeeld in Bundesländer. Deze deelstaten zijn veel zelfstandiger dan provincies: voor elke deelstaat gelden eigen regels en wetten. Kies daarom van tevoren op welke deelstaat de focus ligt.
 

Culturele verschillen

In Duitsland hechten consumenten veel waarde aan betrouwbaarheid: afspraak is afspraak. Negatieve recensies, taalfouten, te laat leveren of missende juridische documenten stralen minder betrouwbaarheid uit. Duitse consumenten willen zeker zijn van hun zaak, anders plaatsen ze hun bestelling bij iemand die zich wél goed aan de regels houdt. Wees dus alert op de belangrijkste verschillen met consumentengedrag in Duitsland
Inwoners x miljoen
0
Spreekt Duits
0 %
Online shoppers
0 %
gem. uitgave p/ jaar
0

Online marketing
in Duitsland

Online aankoopgedrag in Duitsland

De behoefte aan zekerheid zie je ook terug in het online gedrag van Duitse consumenten. Ten opzichte van Nederlanders zijn zij meer alert op privacy. Dit heeft gevolgen voor onder andere apparaat- en social mediagebruik en de bereidheid tot internetbankieren.

Degelijkheid is een belangrijke component voor Duits succes. Met een Duits webwinkelkeurmerk laat je zien hoe betrouwbaar je e-commerce shop is en sta je 1-0 voor op shops die dit niet hebben. Wij adviseren Trusted Shops als Keurmerk.

Kies de juiste marketingkanalen  

Overweeg goed op welke marketingkanalen je wilt inzetten, dit vergt namelijk grondig marktonderzoek. Zo zijn er bij zoekmachinemarketing grote verschillen in zoekvolumes, concurrentieniveaus op zoekwoorden en kosten per klik op betaalde advertenties. Bij een lager concurrentieniveau kan het een logische beslissing zijn om SEO in Duitsland in te zetten. Bij hevige concurrentie op bepaalde zoekwoorden kan het slimmer zijn om te adverteren in Duitsland. 

Ondernemers kunnen samen met de specialisten van Tomahawk analyseren of zij een gedeelte van het aanbod organisch optimaliseren, en een ander gedeelte verkopen via advertenties. Dit geldt ook voor digitale marktplaatsen in Duitsland. Er is geen bol.com in Duitsland, dus zijn andere marktplaatsen waardevol om je producten op te verkopen. De populairste marktplaatsen in Duitsland zijn Amazon, Quoka en Ebay.

Wetten en regelgeving 

De vereiste juridische informatie voor webshops komt voor een groot deel overeen met Nederland. Toch zijn er een aantal punten waarop deze regelgeving aanzienlijk verschilt met de Nederlandse. Door je aan de regels voor webshops in Duitsland te houden, voorkomen webshopeigenaren hoge boetes en consumenten die je webshop niet vertrouwen. Lees meer over e-commerce in Duitsland.

Duitse marketing op het hoogste niveau

Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland. 

We trainen onze Duitse specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders. 

Download Whitepapers

Andere grenzen over

CROSSBORDER

Groeien in België

België is een buurland met culturele en taalkundige overeenkomsten. Toch zijn er ook veel verschillen. Het Vlaams-Nederlands is nét wat anders en bovendien hanteert een groot deel van België de Franse taal. Het zou zonde zijn om dit over het hoofd te zien, want het is een kansrijke markt!

Online marketing Engeland

CROSSBORDER

Groeien in Engeland

Het Verenigd Koninkrijk heeft één van de meest volwassen Europese e-commercemarkten met de hoogste online omzet van Europa. Mede dankzij de enthousiaste online shoppende Britse consument is de e-commerce in dit land is stabiel en sterker dan ooit.

Ruim 150 webshops gingen je voor

Roel

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.