Onze oosterburen hebben een grote, groeiende markt. De perfecte kans voor jouw business.
We hebben veel gemeen met Duitsland op het gebied van taal en cultuur. En zeker niet onbelangrijk: de Duitse markt is twee keer zo groot als de Nederlandse. De Duitse markt is groot, maar niet ondoorgrondelijk. Om uitbreiding succesvol te maken, is een goede voorbereiding het halve werk. Zo kunnen volumes en benamingen van zoekwoorden in Duitsland onderling enorm verschillen. Verder zijn er genoeg aandachtspunten als je wilt uitbreiden naar Duitsland, zoals de taal, cultuur en verschil in consumentengedrag.
De behoefte aan zekerheid zie je ook terug in het online gedrag van Duitse consumenten. Ten opzichte van Nederlanders zijn zij meer alert op privacy. Dit heeft gevolgen voor onder andere apparaat- en social mediagebruik en de bereidheid tot internetbankieren.
Degelijkheid is een belangrijke component voor Duits succes. Met een Duits webwinkelkeurmerk laat je zien hoe betrouwbaar je e-commerce shop is en sta je 1-0 voor op shops die dit niet hebben. Wij adviseren Trusted Shops als Keurmerk.
Overweeg goed op welke marketingkanalen je wilt inzetten, dit vergt namelijk grondig marktonderzoek. Zo zijn er bij zoekmachinemarketing grote verschillen in zoekvolumes, concurrentieniveaus op zoekwoorden en kosten per klik op betaalde advertenties. Bij een lager concurrentieniveau kan het een logische beslissing zijn om SEO in Duitsland in te zetten. Bij hevige concurrentie op bepaalde zoekwoorden kan het slimmer zijn om te adverteren in Duitsland.
Ondernemers kunnen samen met de specialisten van Tomahawk analyseren of zij een gedeelte van het aanbod organisch optimaliseren, en een ander gedeelte verkopen via advertenties. Dit geldt ook voor digitale marktplaatsen in Duitsland. Er is geen bol.com in Duitsland, dus zijn andere marktplaatsen waardevol om je producten op te verkopen. De populairste marktplaatsen in Duitsland zijn Amazon, Quoka en Ebay.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland.
We trainen onze Duitse specialisten voortdurend. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
België is een buurland met culturele en taalkundige overeenkomsten. Toch zijn er ook veel verschillen. Het Vlaams-Nederlands is nét wat anders en bovendien hanteert een groot deel van België de Franse taal. Het zou zonde zijn om dit over het hoofd te zien, want het is een kansrijke markt!
Het Verenigd Koninkrijk heeft één van de meest volwassen Europese e-commercemarkten met de hoogste online omzet van Europa. Mede dankzij de enthousiaste online shoppende Britse consument is de e-commerce in dit land is stabiel en sterker dan ooit.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.