Het is dichtbij, de taal spreken we al en de markt groeit. België biedt ontzettend veel mogelijkheden voor jouw onderneming.
Ondanks dat het een aantrekkelijke markt is, moeten webshopeigenaren de verschillen in taal én cultuur tussen België en Nederland niet uit het oog verliezen. Met de juiste marketingstrategie veroveren ondernemers deze markt vol e-commercepotentieel.
Taal is een factor van belang in België. Het land is opgedeeld in grofweg drie taalgebieden, te weten: Nederlands, Frans en Duits. Om de markt goed te bedienen is het noodzakelijk om op z’n minst een webshop aan te bieden in het Nederlands als in het Frans.
Nederlandse content is geen copy/paste kwestie: nuanceverschillen maken of breken jouw content. Denk daarbij aan informatie als ‘Onze klantenservice is bereikbaar in de middag’. In België betekent dit: van 12:00 uur tot 14:00 uur. Niet tot 18:00 uur, zoals gebruikelijk is in Nederland.
De verschillen gaan verder dan landsgrenzen. De Nederlandse directheid stelt de Belgische klant niet altijd op prijs. Daarnaast hechten Belgen meer waarde aan hiërarchische structuren. De keuze tussen tutoyeren of vousvoyeren is daarom van grotere invloed ten opzichte van de Nederlandse markt.
Een andere bekende valkuil is dat ondernemers de Belgische economie benaderen als één geheel, in plaats van een onderscheid te maken tussen Vlaanderen en Wallonië. Sinds 2010 groeit de Vlaamse economie exponentieel ten opzichte van de Waalse.
De werkeloosheidsgraad in Wallonië bedraagt rond de 8%, terwijl het in Vlaanderen schommelt rond de 4,4% in Vlaanderen. Kennis van deze economische verschillen helpt ondernemers bij de interpretatie van omzetcijfers.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland.
Wij trainen voortdurend onze specialisten. Ze hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
De Duitse e-commerce groeit ieder jaar en het einde is nog niet in zicht. Het overgrote deel van de hoge online omzet is te danken aan Amazon. Duitsland is dankzij deze elementen een interessante markt voor crossborder uitbreiding. Tegelijkertijd is het een competitieve markt waarin consumenten hoge eisen stellen aan e-commerce shops.
Het Verenigd Koninkrijk heeft één van de meest volwassen Europese e-commercemarkten met de hoogste online omzet van Europa. Mede dankzij de enthousiaste online shoppende Britse consument is de e-commerce in dit land stabiel en sterker dan ooit.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.