Wat is een meta description?
Een meta description is een korte samenvatting van de inhoud van een webpagina die in de HTML-code van de pagina wordt geplaatst. Deze beschrijving verschijnt vaak onder de meta title in de zoekresultaten (SERPs) van zoekmachines zoals Google. Hoewel het niet direct invloed heeft op de ranking van je pagina, speelt de meta description wel een belangrijke rol in het overtuigen van mensen om op jouw link te klikken. Het is als het ware een voorproefje van wat gebruikers kunnen verwachten als ze je pagina bezoeken.
De meta description biedt je de kans om gebruikers snel en duidelijk te vertellen waar je pagina over gaat en waarom het de moeite waard is om erop te klikken. Een goed geschreven meta description bevat vaak belangrijke zoekwoorden, die relevant zijn voor de inhoud van de pagina en waar mensen mogelijk naar zoeken. Hoewel zoekmachines soms zelf een stukje tekst van de pagina kiezen om in de zoekresultaten weer te geven, is het altijd verstandig om een eigen, goed doordachte meta description op te nemen om ervoor te zorgen dat je boodschap helder overkomt.
Bij het effectief gebruik van meta descriptions is het belangrijk om een aantal best practices in gedachten te houden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je meta description niet te lang is; idealiter houd je het tussen de 150 en 160 tekens, zodat het niet wordt afgekapt in de zoekresultaten. Gebruik ook actiegerichte taal en benadruk wat de gebruiker aan je pagina heeft. Een sterke meta description kan de doorklikratio (CTR) verbeteren, omdat het de gebruiker overtuigt dat jouw pagina het beste antwoord biedt op hun zoekopdracht. In combinatie met een goed gekozen meta title en andere SEO-elementen, draagt een doordachte meta description bij aan betere zichtbaarheid en prestaties in de zoekresultaten.