Het lijkt als Nederlandse webshop zo simpel: uitbreiden naar de grote afzetmarkt in Duitsland. Toch blijkt de realiteit er iets anders uit te zien. De taal en afstand zijn niet de enige factoren die meespelen als je naar de Duitse markt wilt uitbreiden. Het verschil tussen de Nederlandse en Duitse cultuur is groter dan je denkt. Op het gebied van de e-commerce heeft een Duitse consument opmerkelijke kenmerken, waarvan nog weinig Nederlanders kennis hebben.
Ik werk sinds kort als stagiair bij Tomahawk. Ik heb in de afgelopen vier jaar de studie Duitse Taal en Cultuur afgerond aan de Universiteit Utrecht. Met mijn kennis van de Duitse Cultuur en mijn grote interesse in de Duitse markt ondersteun ik het online marketing team bij het verkennen van de weg naar de Duitse markt voor Nederlandse webshops. Dit blog geeft alvast een klein beetje inzicht in één deel van die weg: opvallende eigenschappen van een Duitse consument.
Bundesländer: Nordrhein-Westfalen of toch Bayern?
Voordat je ervoor kiest om naar Duitsland uit te breiden, is het belangrijk om je te realiseren dat Duitsland bijna 83 miljoen inwoners heeft en dat iemand uit Berlijn niet hetzelfde is als iemand uit Beieren. Waarschijnlijk klinkt het je niet onlogisch in de oren dat er verschillen tussen Duitsers onderling zijn, het land bestaat uit 16 verschillende deelstaten (in het Duits: Bundesländer). Dat betekent dat je eigenlijk rekening moet houden met 16 verschillende ‘landen’. Dat er veel verschillen tussen de Bundesländer bestaan, is een feit. Natuurlijk lijkt de ene deelstaat meer op ene dan op de andere, en kun je een natuurlijke scheiding maken tussen West- en Oost-Duitsland. Je kunt uitzoeken op welke vlakken de deelstaten van elkaar verschillen. Hierbij kun je denken aan hoe gaat het met de welvaart in het gebied, welke branches het goed doen in het gebied of hoeveel inwoners het gebied heeft. Er wordt doorgaans gesproken over de welvarende deelstaat Nordrhein-Westfalen. Maar wist je dat Beieren bijna net zo welvarend is?
Concreet: Laten we er eens wat gegevens van Beieren bij pakken. In 2016 werden 19,1% van alle online-aankopen in heel Duitsland in dit gebied gedaan. In Nordrhein-Westfalen lag dit percentage op 20% en dit betekent dat er maar 0,9% verschil in zit. Als je de gegevens van Beieren vergelijkt met een deelstaat zoals Thüringen, waar het percentage maar op 2,6% lag, is vrijwel direct duidelijk dat Beieren een veel groter aandeel had. Zo zie je maar dat als je verder kijkt, je tot andere inzichten komt en Beieren ook erg interessant voor Nederlandse webshops zou kunnen zijn.
Zo zit het met het Duitse consumentengedrag
Het gegeven dat een Duitse consument erg grondig (in het Duits: Gründlichkeit) te werk gaat, is ook van toepassing op zijn online gedrag. Een voorbeeld hiervan is dat uit statistieken is gebleken dat een Duitse consument afwijkende eisen (ten opzichte van een Nederlandse consument) heeft voordat hij een product in een webshop koopt. De Duitse consument let erop dat:
- De Duitse spelling en zinsbouw die op de website wordt gebruikt, klopt. Er wordt dus al verondersteld dat website in het Duits is 😉
- Een webshop de juiste keurmerken heeft, zoals de bekende keurmerk is: e-Trusted Shops Guarentee
- De website professioneel overkomt. Dit betekent dat de verschillende eisen samen met een gestructureerd design zorgen voor deze professionaliteit.
- Daarnaast zijn er wettelijke verplichtingen in Duitsland waaraan een website moet voldoen. Twee belangrijke eisen hiervan:
- Er moet altijd een Impressum (een verklaring van eigenaars- en auteurschap) op de website aanwezig zijn.
- De algemene voorwaarden (Allgemeine Geschäftsbedingungen AGB) moeten altijd op de website vermeld worden.
Overigens is het opvallend dat meer dan de helft van de Duitse consumenten niet weten wat de keurmerken die ze zo graag op een webshop zien eigenlijk betekenen. Dat maakt de bovenstaande eisen niet minder belangrijk: een aanzienlijk deel van de Duitse consumenten gaat pas over op aankoop als eraan wordt voldaan. Een spelfoutje hier of daar kan dus een grotere invloed op je conversieratio hebben dan je denkt.
Opmerkelijke eigenschappen
In 2016 hechtte de Duitse consument meer waarde hechtte aan een goede productomschrijving en het juiste gebruik van afbeeldingen dan de naamsbekendheid van webshops. Wij Nederlanders zijn vaak gespitst op een modern design van een website, de Duitse consument vindt daarentegen deze creativiteit en moderniteit niet van zulk groot belang. Kortom: als je jouw website klaarstoomt voor de Duitse consument gaan ze vol enthousiasme bij jou winkelen.
Neem contact op
Wil jij ook de grens over met je webshop, maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat dit nu onze expertise zijn!