Het veelgehoord cliché “meten is weten”, is zeker waar als het gaat om webshop tracking webshop. Het bijhouden van welke (landings)pagina’s de bezoeker bekijkt en in kaart brengen welk product is verkocht voor welke prijs zijn zaken die vrijwel iedere webshop eigenaar wilt doormeten. De laatste jaren is er nog een stukje tracking bijgekomen waar wij groot fan van zijn; funnel tracking.
webshop tracking
H1, een partner van ons waar we vaker mee samenwerken, heeft ons gevraagd om meer uit te leggen over tracking op e-commerce shops. Laurens en Angelique Nanning van H1 gaan deze week met elkaar in gesprek over het belang van tracking. Wat betekent dit voor webshops?
Wat is funnel tracking?
De belangrijkste conversie voor een webshop is de transactie. Voordat dit punt is bereikt, heeft een klant al veel stappen gezet. Het begint allemaal met een bezoek aan de homepage. Van hieruit wordt de weg vervolgd naar een categoriepagina en aansluitend een productpagina. Het gekozen product belandt in de winkelwagen, waarna benodigde contactgegevens, een verzend- en betaalmethode worden gekozen. Tot slot wordt de bestelling geplaatst en betaald.
Een websitebezoeker doorloopt een zogenaamde funnel die steeds smaller wordt. Op de funnel hiernaast is bijvoorbeeld te zien dat 20.440 bezoekers op een productpagina belanden, waarvan er maar 858 doorgaan naar de winkelwagen en het product afrekenen. Alle stappen die de klant zet, zijn door te meten funnel tracking in Google Analytics.
Optimaliseer de funnel voor een hogere conversieratio
Funnel tracking is een perfect hulpmiddel om webshops te optimaliseren. Kennis over het aantal kliks per product, levert informatie op die waardevol is voor promotie op de homepage. Met de wetenschap dat veel mensen een productpagina bezoeken, maar vervolgens vertrekken, is het verstandig om een A/B test uit om te kijken of andere content beter converteert. Als klanten een product in de winkelwagen plaatsen en bij de start van de checkout afhaken, schrikken ze misschien van de verzendkosten. Als klanten aan het eind van de checkout afhaken, is het mogelijk dat er teveel afleiding is op de pagina.
Funnel tracking biedt inzicht in de prestatie van een webshop. Inzichten die ons in staat stellen de webshop te optimaliseren. Zo zorgen we ervoor dat we geen bezoekers verliezen, maar juist converterende klanten winnen. Schakel Tomahawk snel in om een check en doormeting van de webshop uit te voeren. Om vervolgens de benodigde aanpassingen door te voeren. Win-win!