Meer dan een ‘staarwedstrijdje’
Goede content (o.a. teksten, video’s, social media posts) ontstaat niet door alleen een ‘staarwedstrijdje’ te houden met mijn beeldscherm. Inspiratie en creativiteit zijn belangrijke onderdelen van mijn werk. En laten dat nou net zaken zijn die zich niet altijd laten afdwingen. Een creatief idee voor een campagne ontstaat op de meest onverwachte momenten en plekken. Dus vooral niet altijd op kantoor achter mijn laptop. In mijn geval is dat bijvoorbeeld tijdens een festival, een road trip, onder de douche, in de kroeg tijdens gesprekken met vrienden. Je kunt inspiratie en creativiteit natuurlijk wel een handje helpen door je ogen en oren de kost te geven. Zo neem ik regelmatig een andere route naar het werk, vaak te fiets, maar ook regelmatig te voet. Het is dat rustmomentje voor de gekte van de dag aanbreekt, waarbij ik graag om me heen kijk en me laat inspireren door de mensen, de stad en de natuur om me heen.
Never a dull moment
Eenmaal op kantoor is het een dolle boel waar we hard werken met ons grappige en soms chaotische team. Omdat ik bij een bureau voor verschillende klanten werk is geen één dag hetzelfde. Uiteraard heb ook ik mijn vaste werkzaamheden, maar in tegenstelling tot een content marketeer die bij één specifiek bedrijf of organisatie werkt, werk je bij een bureau aan verschillende campagnes voor de meest uiteenlopende producten en diensten. Dat maakt het werk lekker uitdagend, maar het betekent ook dat je een breed interessegebied moet hebben. Bovendien moet je ook goed weten waar je informatie vandaan kan halen die relevant is voor je opdrachtgever.
Weet wat anderen over je zeggen
Mijn werkdag begint steevast met een kop koffie en het checken van onze social media kanalen en die van onze klanten. Ik beantwoord vragen, reageer op comments en bekijk de likes, retweets en dergelijke. De monitoring tools verliezen we uiteraard de rest van de dag niet uit het oog zodat we tijdig kunnen inspelen op vragen. Verder krijg ik ook dagelijks een mail met Google Alerts. Ik heb een lijst met alerts samengesteld waardoor ik up-to-date blijf over wat er over ons en onze klanten wordt geschreven. En geregeld krijg ik op deze manier ook inspiratie voor nieuwe content. Hoewel ik in mijn privéleven heb geleerd me wat minder druk te maken over wat anderen van mij vinden, is het binnen mijn vakgebied wel degelijk belangrijk wat anderen over je, in dit geval bedrijf, zeggen.
Zware kost in de ochtend
Omdat ik merk dat ik ’s ochtends op m’n scherpst ben, gebruik ik deze tijd het liefst voor de uitdagendere klussen die al mijn aandacht vragen. Het beantwoorden van bijvoorbeeld mailtjes bewaar ik liever tot het einde van de dag. ’s Ochtends focus ik me liever op het uitdenken en opstellen van een contentstrategie of een contentkalender voor een klant. De mailmeldingen gaan even op stil, Spotify aan en knallen maar. Tussentijds overleg ik ook over het nodige met verschillende online specialisten om er zeker van te zijn dat alle aspecten naadloos op elkaar aansluiten voordat we een strategie aan een klant voorleggen. Zo’n strategie en kalender gaan dus niet over één nacht ijs.
Van strategie naar tekst
Als content marketeer ben ik ook bezig met een stuk uitvoering van de voorgestelde strategieën. Daarbij hoort dus het creëren van de daadwerkelijke content en zorgdragen voor de verspreiding via de juiste kanalen. Ook dit soort taken voer ik het liefst ’s ochtends uit om optimaal mijn fitheid te benutten. Het is efficiënt werken én het levert het beste resultaat op voor de klant, win-win dus!
Rondje Nijmegen of chillen in de (wo)men cave
Rond half een is het tijd voor een break. Even afschakelen en weg van het beeldscherm. Omdat ons pand in hartje centrum ligt, is een rondje Nijmegen met collega’s vaste prik, mits het weer het toelaat. Maar ook bij slecht weer hoeven we ons tijdens de pauze niet te vervelen. Bij Isatis hebben ze overal aan gedacht. Zo hebben we een heuse (wo)men cave, ook wel beter bekend als onze gamehoek. Na de pauze ben ik opgeladen voor de tweede helft van mijn werkdag.
Resultaatgedreven
De middag reserveer ik voor team meetings waarin we met elkaar praten over de geboekte resultaten. Welke inspanningen leidden tot successen en op welke punten moeten we een tandje bijzetten? Op basis van deze bevindingen stellen we met elkaar rapportages op voor klanten zodat ook zij exact weten waarvoor ze ons betalen. De geboekte resultaten communiceren we niet alleen per mail naar onze klanten, maar we hebben ook geregeld telefonische of face-to-face meetings.
De hersenen lekker laten kraken
Naast resultaatmeetings is mijn middag vaak gereserveerd voor brainstormsessies met onze merkstrateeg. In een ontspannen sfeer (in een van onze ‘huiskamer’ vergaderruimtes) met een goede kop koffie gaan we met elkaar in gesprek over branding vraagstukken voor diverse klanten. Wat is de identiteit van een bepaalde klant/merk? Wat wil de klant uitstralen? Welke uitingen en communicatiestijlen passen hierbij? Deze meetings vormen de basis voor onze branding- en contentstrategieën.
“Éen team één taak”
Bij Tomahawk zijn we als team ervoor verantwoordelijk dat niet alleen bestaande klanten tevreden zijn en blijven, maar dat er ook nieuwe klanten binnenkomen. Daarom voeren we naast onze gebruikelijke werkzaamheden ook gezamenlijk scans uit. Samen maken we een analyse van de site en schrijven we onze aanbevelingen. Als team presenteren we vervolgens onze bevindingen aan potentiële klanten. Wederom slechts een van de vele taken die op mijn middagplanning staat.
Iets met tekst en nog vééél meer
Een flink takenpakket, al zeg ik het zelf ;). Dus: “Ja ik doe inderdaad iets met tekst”, maar zoals je hebt gelezen ook een heleboel meer. Dus ben jij die potentiële opdrachtgever waar ik het in de inleiding over had? Stuur mij dan een mailtje. Ik ga graag met je in gesprek, vertel je nog meer over mijn vak en nog belangrijker, hoe ik mijn kennis ga inzetten voor jouw e-commercewebsite. En lijkt deze functie jou ook wel wat? Stuur dan je cv en motivatiebrief. Wij zijn namelijk altijd op zoek naar nieuw talent.