Tomahawk Blog

E-commerce in Duitsland: is het gras groener aan de overkant?

Voor veel ondernemers is Duitsland de eerste horde in een internationale uitrol. Het land biedt een verleidelijke markt die in 2017 een e-commerceomzet had van 48,9 miljard euro. In deze blogpost delen we Duitse e-commerce statistieken en de belangrijkste verschillen tussen de Duitse en Nederlandse markt. Lees het whitepaper Verleg de grenzen van je webshop: hoe behaal je resultaat in Duitsland? om alles te weten komen over een succesvolle webshoplancering bij onze oosterburen.

Internetgebruik & snelheid

Hoewel de internetpenetratie in Nederland nog altijd hoger ligt dan in Duitsland (respectievelijk 96% tegen 91%), steeg het internetgebruik in de afgelopen zes jaar wel veel sneller dan in Nederland. Waar de percentages wat betreft internetgebruik steeds dichter bij elkaar komen te liggen, zijn de verschillen op het gebied van internetsnelheid nog groot. Nederlandse internetaansluitingen zijn bijna de helft sneller dan die in Duitsland. Vooral in landelijke gebieden laat de internetsnelheid te wensen over. Houd er dus rekening mee dat al die leuke toeters en bellen die je website in Nederland gebruiksvriendelijker maken, in Duitsland de gebruikerservaring kunnen verslechteren.

Gigantische potentie

Met 88,2 miljoen inwoners is de Duitse e-commercemarkt maar liefst vijf keer zo groot als de Nederlandse markt (17,2 miljoen inwoners). Hoewel het aantal Duitsers dat online aankopen doet wat lager ligt dan hier (75% versus 79%) en ze iets minder besteden (€1.274,00 versus €1.697,04), kopen Duitsers absoluut gezien nog altijd twee keer zoveel online dan Nederlanders. De totale e-commerceomzet in Duitsland onderschrijft dit beeld (48,9 miljard versus 22,51 miljard).

Dé Duitse internetgebruiker

Ken je hem: dé Duitser? Net zoals jij niet hetzelfde bent als alle andere Nederlanders, zijn ook niet alle Duitsers hetzelfde. Toch maakt hokjesdenken het wel makkelijker om overeenkomsten én verschillen tussen Nederlandse en Duitse internetgebruikers in kaart te brengen.

Duitse en Nederlandse internetgebruikers

Over het algemeen kun je zeggen dat Duitsland op online gebied iets achterloopt op Nederland, maar wel bezig is met een flinke inhaalslag. Ondanks de relatieve achterstand heeft Duitsland nu al een markt die minstens twee keer zo groot is. Als de bovengenoemde ontwikkelingen zich doorzetten zal dat resulteren in een groei van de Duitse markt. De Duitse vereniging voor Detailhandel (HDE) verwacht in 2018 dan ook een e-commerceomzet van 53,6 miljard in Duitsland te zien.

Neem contact op

Wil jij ook de grens over met je webshop, maar kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Laat dit nu onze expertise zijn! 

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.