We staan altijd weer met onze oren te klapperen als we horen dat SEO is onderschat bij de overstap van een oude naar een nieuwe e-commerce shop. Veel grote namen deden het al: Rabobank, KLM, Transavia – allemaal hadden ze een kostbaar “oops, we zijn niet meer vindbaar in Google” moment. Dit willen we voorkomen voor nieuwe webshops in de toekomst, met deze handige SEO-migratie checklist.
Waarom is SEO zo belangrijk bij migratie?
Het verkrijgen van een sterke positie in Google voor e-commerce shops is hard werken. Bezoekers weten de shop inmiddels goed te vinden via de zoekresultaten. Migratie van een e-commerce shops mag er niet voor zorgen dat deze positie verdwijnt. Al de opgebouwde historie en linkwaarde moeten meeverhuizen en bezoekersaantallen en conversie worden behouden. Dáárom is SEO zo belangrijk.
Onze SEO specialist Jelle aan het woord
H1, een partner van ons waar we vaker mee samenwerken, heeft ons een tijdje geleden gevraagd om meer uit te leggen over het belang van een SEO-migratie. In gesprek met Angelique Nanning van H1, vertelt Jelle in deze video welke stappen er moet worden ondernomen. Liever gelijk door naar de checklist zelf? Die staat onder de video!
De voorbereidende SEO migratie checklist
- First things first: regel een goede testomgeving
- Ga na wat de huidige posities zijn van de belangrijkste zoekwoorden
- Breng ook de belangrijkste bestemmingspagina’s voor organisch verkeer in kaart
- Maak een overzicht van alle oude URL’s en domeinen. Gebruik hiervoor onder andere Google Analytics en een crawler
- Een uitgedachte URL-structuur voor een nieuwe e-commerce shop doet wonderen
- Tijd voor de verhuizing van oude URL’s naar de nieuwe URL’s met een 301 redirect. We willen geen onverwachte 404 niet gevonden pagina’s tegenkomen
- Zorg ook voor legacy-redirects Dit zijn de oude redirects die nog in het systeem staan
- We willen ze niet tegenkomen, maar richt voor de zekerheid de 404 pagina wel goed in
- Check de laadtijd! Onder de twee seconden is het beste
- Controleer de content, afbeeldingen, zorg ervoor dat alles correct staat
- Upload de nieuwe XML sitemap in Google Search Console en plaats de oude op de nieuwe webshop Zo begrijpt Google dat er omleidingen zijn van oude naar nieuwe URL’s
Als de checklist succesvol is doorlopen is de nieuwe e-commerce shop ready to go. Maar een migratie is niet alleen werk vooraf. Dit is niet voor niets een voorbereidende SEO-migratie checklist.
De nazorg SEO-migratie checklist
- Controleer of alle redirects werken
- Monitor de indexatie van de pagina’s via Google Search Console
- Geef via diezelfde tool een nieuw adres door bij een domeinwijziging
- Pas de belangrijkste inkomende links aan
- Controleer de trackings, kloppen de doelmetingen nog?
- Draai Google Ads campagnes op de branded zoekwoorden waarop voorheen werd gezocht. Dit is de ideale manier om bezoekers in te lichten
- Pas de bestemmingspagina’s en extensies aan wanneer er nog Google Ads campagnes draaien
Neem contact op
Een SEO-migratie checklist is handig, maar soms is wat extra hulp gewenst. Laat het ons weten. We hebben al veel succesvolle migraties uitgevoerd. Bekijk maar eens hoe we 30% organische groei realiseerden met een internationale domeinmigratie voor Trucks.nl.