Tomahawk Blog

Bing Shopping: ga jij ook adverteren tegen een lagere CPC?

Voor het gemak praten we nog over Bing Shopping, maar met de naamsverandering van Bing Ads naar Microsoft Advertising, moeten we misschien Microsoft Shopping zeggen. Hoe dan ook, Bing Shopping is eindelijk beschikbaar in Nederland! Op dit moment is Bing Shopping nog in bèta en wordt dit gefaseerd onder alle adverteerders in Nederland uitgerold. Omdat wij als Microsoft Advertising Partner al toegang tot de bèta hebben, kunnen onze klanten nu al profiteren van Bing Shopping! Een perfect moment om een blog te wijden aan dit onderwerp. Want waarom zijn we hier zo enthousiast over?

Wat is Bing Shopping?

Bing Shopping van Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads), is in principe hetzelfde als Google Shopping, alleen dan voor de zoekmachine Bing. Bing Shopping Ads zijn productadvertenties met uitgebreide productinformatie zoals een afbeelding, prijs, product en merk. Ze worden aan de boven- of rechterkant getoond bij gerelateerde zoekwoorden.

Waarom wil je Bing Shopping Ads draaien?

De vergelijking met Google Shopping is natuurlijk snel gemaakt. Dus laten we eens kijken naar de verschillen die in jouw voordeel werken!

Een lager marktaandeel

Naar eigen zeggen is het een marktaandeel van Bing in Nederland 10%. Een klein aandeel zul je misschien denken. Dat klopt. Toch boor je wel een nieuwe doelgroep aan, namelijk de niet-Google gebruiker. Plus, in absolute getallen is de inzet van Bing Shopping een mooie aanvulling in verkeer en opbrengsten.

Niet alleen vertoningen op Bing

Bing is de standaard zoekmachine van Microsoft. Het bedrijf achter gameconsoles als de Xbox én het bedrijf achter het Windows besturingssysteem dat draait op door hen geproduceerde laptops, tablets en smartphones. Omdat Microsoft ook partner is van van Verizon Media, die Yahoo en AOL beheren, zijn er genoeg plekken waar je Bing Shopping Ads zullen verschijnen.

Inzetten van de afbeelding extensie

Google Ads advertentie extensies zetten je Google Shopping Ads nog meer in de spotlight. Een extensie die Google niet biedt maar Bing wel, is de afbeelding-extensie. Zo kun je klein een foto of andere afbeelding in de advertentie tonen waardoor je advertentie meer opvalt.

Natuurlijk zal je ook dingen missen als je Google Shopping gewend bent. Zo worden Bing Shopping Ads niet getoond op de smartphone. Aan de ene kant zonde, want het aandeel online bestedingen via smartphone wordt ieder jaar groter. Aan de andere kant is het niet erg. Als je kijkt naar het eerste kwartaal van 2019 (volgens de Thuiswinkel Markt Monitor), wordt direct duidelijk dat met 46%, de laptop nog steeds het populairst is als het gaat om online bestedingen. Gevolgd door desktop (28%), tablet(13%) en smartphone (12%). Ook kunnen je klanten geen prijzen en aanbieders vergelijken in aparte tabbladen. Maar … wat niet is, kan natuurlijk nog komen!

Hoe zet je een Bing Shopping campagne op?

  • Doe wat wij hebben gedaan voor enkele van onze klanten en meld je aan voor de bèta door contact op te nemen met Bing Ads
  • Nadat je bent goedgekeurd vind je onder tools de Microsoft Merchant Center.
  • Maak een winkel, claim jouw domein via Bing Webmaster Tools of de Universal Event Tracking-tag, zet je Merchant Center op en richt deze in.
  • Upload de productfeed. Je kunt dezelfde gebruiken als die in Google Shopping of een nieuwe feed maken
  • Importeer je Google Shopping campagnes in Microsoft Shopping of maak nieuwe campagnes aan.

Neem contact op

Dat is hem! Maar dit hoef je natuurlijk net zelf te doen, daar zijn wij voor. Dus neem contact met ons en wij helpen je met het inzetten van Bing Shopping.

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.