Zakelijk bloggen
Een blog is een online medium over een specifiek onderwerp dat je deelt met je doelgroep. Jij deelt verhalen met je lezers waarop zij vervolgens een reactie kunnen plaatsen. Het doel van een blog is je lezer informeren, inspireren of vermaken, maar op zakelijk gebied kun je nog veel meer bereiken met het schrijven van blogs. Sterker nog, het is steeds vaker een belangrijk onderdeel van de online marketingmix.
Waarom zakelijk bloggen?
Het belangrijkste doel van bloggen is zorgen voor klantenbinding. Schrijven voor je doelgroep is een aantrekkelijke manier om je doelgroep aan je te binden. Op langere termijn kan hier extra verkoop uit voortkomen. Daarnaast werk je aan de groei van je naamsbekendheid en word je beter vindbaar in zoekmachines. Met zakelijk bloggen kun je onder andere:
- Zorgen voor een betere klantrelatie;
- Laten zien dat je kennis in huis hebt en werkt met specialisten waarmee je autoriteit creëert;
- Zorgen voor transparantie waarmee je je geloofwaardigheid vergroot én waarmee je een gezicht geeft aan je organisatie;
- Beter vindbaar worden in zoekmachines;
- Je onderscheiden van je concurrenten;
- Een bredere doelgroep aanspreken doordat je blog deelbaar is op social media;
- Inzicht krijgen in het gedrag van je klant door op reacties te letten.
De do’s en don’ts van zakelijk bloggen
Een blog maken doe je niet zomaar, hieraan ligt een gedegen plan ten grondslag. Telkens wanneer je een blogpost schrijft, moet je jezelf een aantal vragen stellen. Weet je bijvoorbeeld waarover je wilt gaan schrijven? En wat willen jouw bezoekers graag lezen? Schrijven over één onderwerp maakt het wel zo overzichtelijk, voor jezelf en voor je lezer. Denk na over de volgende zaken:
Mooi, het eerste begin is gemaakt. Je hebt gebrainstormd en weet wat je wilt gaan schrijven. Het is nu tijd om je blog te gaan maken, maar daarbij moet je wel met enkele zaken rekening houden. Kies bijvoorbeeld voor een titel die hoog scoort in Google en die tegelijkertijd ook je lezers aanspreekt en het liefst ook nog de lading van je blog dekt. Zorg dat je daarnaast kiest voor de juiste tone of voice en voor een goede opbouw. Je leest de aandachtspunten hieronder.
Je eerste blogbericht staat online, maar dat betekent niet dat je klaar bent. Je wilt natuurlijk ook dat jouw blog daadwerkelijk gelezen wordt. Meer bezoekers trekken, doe je onder meer door je blog te delen via social media. Door likes en shares die je op bijvoorbeeld Facebook bereikt, kun je je doelgroep uitbreiden.
Ook een blog beginnen?
Ben je ervan overtuigd dat een blog ook jouw organisatie kan helpen maar wil je hier liever wat hulp bij? De content creators van Tomahawk vertellen je meer over hoe je dit het beste kunt aanpakken en schrijven desgewenst jouw blogs. Neem contact met ons op, zodat we binnenkort eens kunnen praten over jouw wensen en verwachtingen.