Door een op maat gemaakte strategie voor een complexe internationale domeinmigratie voor Trucks.nl groeit het websitebezoek via SEO met 30%.
Over Trucks
Het Nederlandse Trucks.nl is een internationaal platform waar aanbieders van trucks, werkvoertuigen, auto’s en voertuigonderdelen kunnen adverteren. Dankzij het platform vinden internationale aanbieders en kopers van voertuigen elkaar elke dag weer.
Uitdaging
Hoewel bezoekers uit gemiddeld meer dan 200 landen de website wisten te vinden, bood Trucks.nl de meertalige content alleen aan op een .nl-domeinextensie. Ter bevordering van verdere groei, een meer internationale uitstraling en het behalen van hogere SEO posities in meerdere landen, sprak de keuze voor een .com-domeinextensie voor zich.
Het belang van een geslaagde migratie bleek enorm, aangezien Trucks.nl een volledige online focus heeft en organisch verkeer zorgt voor meer dan de helft van alle acquisitie. Het aantal mogelijk problemen bij zo’n grote migratie is enorm en hierin lag dan ook de grootste uitdaging: het succesvol volbrengen van een migratie met minimaal verlies van websitebezoekers en minimaal verlies in de organische zoekresultaten.
Aanpak
Tomahawk kreeg de opdracht om alle niet-Nederlandse talen succesvol te migreren naar het nieuwe Trucksnl.com en de ruim 10 miljoen url’s correct te verdelen over 10 landen. “Een cruciaal proces dat door Tomahawk in goede banen is geleid en waarbij redirect chains uit een legacy 301 schema ook nog “even” zijn verholpen. Een extra stap die Tomahawk heeft gezet,” aldus Niels Weberink (Online Marketing Manager bij Trucks.nl).
Voor de voltooiing van deze complexe migratie maakten we gebruik van 2 testomgevingen en kozen we voor een gefaseerde livegang per taal. Volgens Niels Weberink was dit het beste advies. “Mochten er onverhoopt problemen aan het licht komen tijdens de herindicatie van Google konden we deze problemen voorkomen bij een volgende taal. Uiteindelijk bleek het niet nodig te zijn, maar het was een geruststellende gedachte. De laatste 5 talen hebben we dan ook in één keer omgezet”. Dankzij de gemaakte impactanalyses wisten we op welke aspecten we moesten letten bij een dergelijke migratie.
Resultaat
In anderhalve maand tijd zijn alle migratiewerkzaamheden succesvol uitgevoerd. Het aantal websitesessies vertoont een gelijke trend met de periode vóór de migratie, zonder een grote terugval zoals bij veel migraties het geval is. Daarnaast is de stijgende lijn van websitebezoeken ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar aangebleven. We zien zelfs na de rebranding een toename van het aantal bezoeken via SEO van 30%.