Online marketing in Oostenrijk biedt tal van kansen dankzij de groeiende populariteit van e-commerce en het sterke vertrouwen van consumenten in online winkelen. Bovendien spreken ze dezelfde taal als in Duitsland.
Terwijl experts toegeven dat de online markt in Oostenrijk wat achter loopt op het Europese gemiddelde, is het wel begonnen met een inhaalslag. De Oostenrijkse houding tussen tradities en veranderingen, hun plaatselijke trots en de internationale oriëntatie maken het een erg interessante markt om te verkennen. Een belangrijk aspect om rekening mee te houden is het lokale .at domein: Google.at is de populairste website in Oostenrijk. Google.com komt slechts op plek 4 en Google.de zelfs pas op plaats 20.
Veel internationale bedrijven betreden de Oostenrijkse markt door simpelweg hun strategie voor Duitsland te kopiëren. Terwijl dit een gemakkelijke oplossing lijkt, moet je jezelf niet laten misleiden: Hoewel Duitsland en Oostenrijk sterk zijn verbonden in de handelsbetrekkingen, veel van dezelfde waarden hebben en bijna dezelfde taal, zal gevoeligheid voor hun eigen cultuur je een eind op weg helpen in Oostenrijk. Een lokaal .at domein, gebruik maken van de juiste lokale termen en onderzoek naar hun verschillende feestdagen en gebruiken lijken misschien kleine details, maar kunnen een significant verschil maken
De behoefte aan zekerheid is duidelijk te zien in het online gedrag van Oostenrijkse consumenten. In vergelijking met Nederlanders zijn Oostenrijkers voorzichtiger als het gaat om privacy. Dit betekent dat ze meer letten op de veiligheid van hun apparaten, minder geneigd zijn om persoonlijke informatie op sociale media te delen en voorzichtiger zijn met internetbankieren.
Behalve dat ze goede kwaliteit willen en dat de prijs in verhouding moet staan tot wat je ervoor krijgt, vinden Oostenrijkse online shoppers het belangrijk dat winkelen snel en makkelijk gaat, dat ze makkelijk kunnen retourneren en dat er duidelijke productomschrijvingen zijn. Oostenrijkers kopen ook graag in het buitenland: 63% zegt dat ze online producten uit andere landen hebben gekocht. Amazon is dan ook een erg belangrijke speler om in de gaten te houden wanneer je de Oostenrijkse markt wil betreden.
Het belangrijkste keurmerk voor webshops in Oostenrijk is het Trusted Shops Keurmerk. Dit keurmerk biedt een uitgebreide certificering die de veiligheid en betrouwbaarheid van webshops waarborgt. Webshops die dit keurmerk dragen, hebben een uitgebreid beoordelingsproces doorlopen waarbij onder andere wordt gekeken naar privacybescherming, gegevensbeveiliging, transparantie van kosten, en de kwaliteit van klantenservice en retourbeleid.
Een ander belangrijk keurmerk is het Webshop Keurmerk, beheerd door Stichting Webshop Keurmerk, dat ook in Oostenrijk actief is. Dit keurmerk heeft als doel om consumenten te beschermen en vertrouwen te bieden bij online aankopen. Het keurmerk controleert webshops op verschillende criteria zoals de correcte vermelding van prijzen, verzendkosten, en voorwaarden voor retourneren.
Bij het kiezen van marketingkanalen voor de Oostenrijkse markt is gedegen marktonderzoek cruciaal, aangezien de online marketingomgeving in Oostenrijk op veel manieren verschilt van die in Nederland. Zo zijn er aanzienlijke verschillen in zoekvolumes, concurrentieniveaus en kosten per klik bij zoekmachine marketing. Dit kan betekenen dat bij een lager concurrentieniveau SEO een effectieve strategie kan zijn om organisch verkeer te genereren. Bij hogere concurrentie op specifieke zoekwoorden kan het daarentegen verstandiger zijn om te investeren in betaalde advertenties (PPC/ SEA).
Naast zoekmachine marketing zijn sociale media en digitale marktplaatsen belangrijke kanalen in Oostenrijk. Terwijl bol.com in Oostenrijk niet actief is, zijn andere platforms zoals Amazon, Willhaben en Shöpping van groot belang voor e-commerce. Willhaben is bijvoorbeeld populair voor de verkoop van tweedehands goederen en lokale producten.
Tomahawk is premier partner van Google en behoort daarmee tot de top 3% beste online marketingbureaus van Nederland.
Onze Duitse specialisten worden voortdurend getraind en hebben directe toegang tot closed beta’s: nieuwe functionaliteiten binnen Google Ads die nog niet zijn uitgerold voor alle adverteerders.
België is een buurland met culturele en taalkundige overeenkomsten. Toch zijn er ook veel verschillen. Het Vlaams-Nederlands is nét wat anders en bovendien hanteert een groot deel van België de Franse taal. Het zou zonde zijn om dit over het hoofd te zien, want het is een kansrijke markt!
Het Verenigd Koninkrijk heeft één van de meest volwassen Europese e-commercemarkten met de hoogste online omzet van Europa. Mede dankzij de enthousiaste online shoppende Britse consument is de e-commerce in dit land is stabiel en sterker dan ooit.
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.