Realiseer complete dataverzameling voor optimale inrichting van marketingcampagnes, en bereid je voor op een cookieless future.
In 2024 faseren browsers third-party cookies uit, en de privacywetgeving wordt strikter. Dataverzameling ondergaat hierdoor een ingrijpende verandering die alle webshops raakt. Loop hierop vooruit met oplossingen waarmee je data blijft verzamelen, terwijl je de privacy van jouw websitebezoekers beschermt. Kies voor server-side tracking voor webshops, exclusief bij Tomahawk.
Server-side tracking (S2S) is de nieuwe standaard in tracking. Voorheen verzamelde je data binnen de browser van de gebruiker (client-side tracking) en was je afhankelijk van derde partijen.
Nu verzamel je data op een eigen server, die zich bevindt tussen de website en de analytics/ advertentietool in. De server stuurt deze data naar een trackingplatform, bijvoorbeeld Google Analytics. Server-side tracking is een vorm van first-party dataverzameling, waarbij externe partijen pas later in het proces, of helemaal niet, betrokken zijn.
De focus verschuift naar de first-party cookies op jouw eigen website, in plaats van de afnemende third-party cookies van derde partijen. Lees hier meer over server-side tracking.
Adblockers en browserrestricties, zoals intelligent tracking prevention (ITP), spelen een grotere rol bij het blokkeren van cookies.
Met server-side tracking is tracking minder vatbaar voor adblockers omdat de trackingcode zich op de server van de webshop bevindt, niet in de browser van de gebruikers zoals bij client-side tracking.
Hierdoor hebben derde partijen geen toegang tot de data. Kies voor server-side tracking en de detectie van adblockers vormt geen obstakel meer voor jouw webshop. Jouw data blijven veilig in Europa, in jouw beheer.
Attributie wordt complexer, vooral als klanten langdurige oriëntatieprocessen doorlopen voordat ze overgaan op een aankoop. Dit leidt tot een vertekend beeld van campagnesucces: zonder de gegevens van third-partycookies weten e-commerce ondernemers niet of klanten rechtstreeks naar een webshop zijn gegaan of dat ze er via een advertentie zijn beland.
Het gevolg is dat campagnes minder succesvol lijken dan ze daadwerkelijk zijn, omdat niet al het succes toegeschreven wordt aan de advertenties. Hierdoor verkleinen ondernemers onterecht hun campagnebudgetten.
Server-side tracking is een oplossing die interacties op verschillende domeinen bijhoudt, waardoor de attributietoekenning helder blijft en je jouw campagnebeslissingen baseert op correcte gegevens.
Met het verdwijnen van third-party cookies is tracking voor e-commerce beperkter: momenteel lopen webshops vijf tot twintig procent van de data mis. De verwachting is dat dit in de toekomst kan oplopen tot 70%.
Algoritmes in platforms zoals Google Ads vereisen veel data voor optimale prestaties. Met minder data neemt de efficiëntie van e-commerce campagnes af. Server-side tracking zorgt ervoor dat jouw conversiewaarde 100% meetbaar blijft.
Met S2S halen webshops het beste uit dataverzameling via hun eigen CMS. Door slim gebruik te maken van verzamelde data, kunnen gebruikers van deze systemen hun klanten blijven bereiken.
Wij implementeren S2S voor systemen als Magento, Shopware, Shopify, WordPress en Lightspeed. Gebruikt jouw webshop een ander systeem? Samen met jouw webdeveloper ontwikkelen we een oplossing op maat.
Naast shopsystemen, werkt server-side tracking ook uitstekend met alle relevante marketingtools die je hieronder ziet.
De ideale klant van Tomahawk
Onze specialisten onderhouden direct contact met onze klanten. Dat betekent: geen accountmanagers, maar een direct lijn met diegene die aan de campagnes werkt. Bij Tomahawk zijn we gespecialiseerd in server-side tracking voor e-commerce: het is een van onze technieken om het marktaandeel van webshops te verdubbelen.
Tomahawk verdubbelt jouw marktaandeel, en server-side tracking is een van de manieren om dat te bereiken. Ongeacht waar ondernemers zich bevinden in hun groeiproces, Tomahawk heeft de juiste oplossing:
Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.