Google kondigde recent een van de spannendste experimenten aan: ze gaan Generative AI toepassen in de zoekmachines. Het staat nu extra in de spotlights omdat ze ook de intentie hebben om Generative AI in Google Ads-campagnes te integreren. Dit is misschien wel een van de grootste stappen die Google ooit heeft gezet en het gaat een grote impact hebben op de manier waarop we informatie zoeken.
WAT IS GENERATIVE AI?
Wat betekent dit voor (crossborder) E-commerce?
Als dit een fundamentele verandering gaat veroorzaken in hoe mensen gaan zoeken, geldt dat ook voor hoe we online adverteren. Datagedreven en gepersonaliseerde advertenties kosten straks minder tijd, mankracht en middelen om te maken. We schreven eerder over hoe AI de rol van copywriters kan veranderen, ditzelfde gaat waarschijnlijk ook gelden voor SEA & SEO marketeers.
Als de integratie van Generative AI naar Europa komt, gaat dat waarschijnlijk niet in alle landen tegelijk gebeuren. Het kan dan zo zijn dat een deel van de landen waar jij verkoopt al Generative AI zal hebben. Daarvoor is dan een andere strategie nodig dan bij de landen die Google gebruiken zoals wij dat nu kennen.
Hoe gaat het zoekgedrag veranderen?
Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, verschuiven we het perspectief naar de online bezoeker. Stel je voor, jouw neefje bereikt dit weekend de respectabele leeftijd van tien jaar en je moet nog halsoverkop een cadeautje regelen. Je weet dat als je hem wat tekenspullen geeft, zijn innerlijke Picasso naar boven komt en het zou leuk zijn als hij die hobby overal mee naartoe kan nemen.
De integratie van Generative AI maakt complexe zoekvragen mogelijk, waarin je alle bovenstaande informatie combineert: ‘tekentablet reisformaat groen voor kinderen van tien jaar morgen bezorgd’. In plaats van de vertrouwde lijst met tien resultaten krijg je eerst een advertentie die specifiek is ontwikkeld voor die zoekopdracht.
Hoe gaat dit advertenties veranderen?
De belofte is dat deze verandering adverteerders effectievere campagnes oplevert, die ook efficiënter zijn. Door AI te gebruiken kan je met Google unieke advertenties maken die aansluiten op de zoekvraag van de bezoeker. Je krijgt niet alleen het tekentablet te zien dat het meeste voldoet aan jouw eisen, maar Google vertelt je ook waar je op moet letten als je er eentje koopt, bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid en stevigheid. Prijzen en reviews worden ook in deze informatie meegenomen. Daarnaast kan je ook meteen vervolgvragen stellen, denk bijvoorbeeld aan een kleurrijke verjaardagskaart voor erbij.
Hoe staat het nu met deze ontwikkeling?
De AI-race gaat razendsnel. Omdat Bing nu een verbeterde versie van ChatGPT gelanceerd heeft, neemt Google nu deze stap om de concurrentie van Microsoft en OpenAI het hoofd te bieden. Momenteel draait Google een beta in SearchLabs, waar mensen het testen en feedback leveren. Wanneer het naar Europa komt, is nog onduidelijk.
Kortom: Generative AI gaat veranderen hoe we zoeken én adverteren. Hoe gaat de functie van SEO & SEA marketeers eruitzien? Daarover vertellen wij jou binnenkort meer, dus stay tuned!