Tomahawk Blog

Cookieless future: met Google Consent Mode verzamel jij AVG-proof waardevolle data

Door de vernieuwde Europese AVG-wet is het verplicht om toestemming van je bezoekers te vragen voor het gebruik van cookies. Veel mensen klikken de cookiemelding weg en weigeren daardoor ook de cookies van die website. Er verdwijnt dan ook een mogelijkheid om data te verzamelen. Google Consent Mode is een potentiële oplossing voor dit probleem. Dit is een nieuwe feature waarmee je toch data van je bezoekers volledig AVG-proof kunt tracken.

Het nut van data

First party cookies zorgen ervoor dat een website werkt. Zo zorgen ze ervoor dat de producten in je winkelmandje worden onthouden als je later terugkomt. Third party cookies zijn – zoals de naam al aangeeft – cookies met informatie van derden. Deze cookies zijn nodig om informatie te krijgen van andere websites waardoor je een beeld krijgt van de route die de consument aflegt. Hierdoor kan je goed targeted ads maken, die passen bij het online gedrag van die consument. Met het verdwijnen van de third party cookies verdwijnt de mogelijkheid om deze data te verzamelen.

De vernieuwde AVG-wet was voor veel e-commerce bedrijven dan ook even schrikken. Zonder die data kun je niet de volledige customer journey van jouw klanten in beeld brengen, en dat is juist wat je wel wilt. Het heeft dus een grote impact op de effectiviteit van online marketingcampagnes. Lees hier meer over het verdwijnen van third-party cookies en de gevolgen daarvan voor e-commerce.

AVG-proof data verzamelen

Privacy is key voor het vertrouwen en de toekomst van e-commerce. Wanneer een bezoeker geen toestemming voor het plaatsen van cookies geeft, worden de datastromen geanonimiseerd verzameld. Vanuit deze anonieme datastromen kun je echter alsnog belangrijke informatie verzamelen middels Google Consent Mode.

Wie krijgt welke cookies?

Google Consent Mode gebruikt twee variabelen: analytics_storage en ad_storage. Deze worden toegevoegd aan de datalayer van je website. Analytics wordt gebruikt voor het beheren van de statistische cookies en Ad voor marketingcookies. De feature ontvangt informatie over de toestemming die een bezoeker heeft gegeven en speelt hierop in.

  • Als je bezoeker toestemming geeft, werken je tags op de gebruikelijke manier; Google Ads-cookies, Floodlights en Google Analytics-cookies werken zoals jij dat gewend bent.
  • Als je bezoeker geen toestemming geeft, geeft Google Consent Mode zogenaamde pings af. Daarmee wordt de gebeurtenis doorgegeven, maar worden geen cookies of andere ID-gegevens doorgegeven. De data bestaan onder andere uit timestamps van bezoekers, user agent, referrer en advertentie-clickinformatie.

De data die je via Google Consent Mode ontvangt zijn dus anoniem maar toch bruikbaar via conversiemodelling.

Een volledig beeld van je data

Consent Mode past conversiemodellering toe op de momenten dat het pad tussen advertentie-interacties en conversies niet gemeten kan/mag worden. Conversiemodellering gebruikt machine learning om zichtbare gegevens en historische trends te analyseren. Zo worden de waarneembare customer journeys van bezoekers die hebben ingestemd met cookies, vergeleken met de journeys van bezoekers die geen toestemming hebben gegeven. Op deze manier kan er toch een theoretisch conversiepad gemaakt worden voor de anonieme bezoekers. En dat zorgt weer voor een completer en nauwkeuriger databestand, waarmee jij weer met conversie en campagne optimalisatie aan de slag kunt.

Een Google-only feature

Consent Mode werkt alleen binnen de platformen van Google zoals; Google Analytics, Google Tag Manager, Google Ads, Gtag, Floodlight en Conversion Linker. Het werkt snel en is gemakkelijk in gebruik. Google Consent Mode heeft (nog) geen impact op andere advertentiecookies op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn. Deze bedrijven zijn momenteel zelf bezig met het zoeken naar een oplossing en in het beste scenario is die oplossing te integreren met Google Consent Mode.

Crossborder cookies

Wat betekent dit voor jouw onderneming op internationaal gebied? Aangezien privacy wereldwijd steeds belangrijker wordt, speelt bovenstaand tevens in alle andere Europese landen. Zo loopt Duitsland bijvoorbeeld voor op dit gebied en is het al veel lastiger om goed inzicht te krijgen in de conversiepaden van bezoekers. Gemiddeld wordt (nu al) in Duitsland slechts 75% van de conversiewaarde gemeten. Een oplossing hiervoor kan consentmode dus bieden maar ook serverside tracking is zeer belangrijk om in Duitsland te implementeren, lees hier meer over in ons blog.

De mogelijkheden en beperkingen die we hier hebben beschreven zijn van toepassing op alle lidstaten van de Europese Unie. Heb je wereldwijd klanten of wil je uitbreiden buiten de EU? Dan krijg je te maken met andere cookiewetgeving. Je kan de verschillende soorten cookiewetgeving hier vergelijken.

Content met Consent Mode

Lang verhaal kort: wij raden Google Consent Mode aan! Momenteel werkt het dus alleen nog voor dataverzameling via Google platforms, maar hopelijk werkt het zo snel mogelijk overal.

Neem contact op

Samenwerken?

Ik ben Roel, oprichter van Tomahawk. Ik help je graag verder vanuit ons kantoor in Nijmegen.