Content in vorm van video’s
Iedereen roept het al een tijd: “Video’s zijn hot”, en we kunnen je vertellen dat dit alleen nog maar ‘hotter’ wordt in 2017. Hapklare brokken content in de vorm van video’s, denk onder meer aan live streaming, zijn het sleutelwoord. Concreet betekent het dus dat je in je strategie moet gaan nadenken over de rol van videocontent voor jouw business. Maar nog veel belangrijker: je moet vooral gaan nadenken over de in te zetten kanalen. Waar bevindt je doelgroep zich en hoe kun je die bereiken met je videocontent?
Mobile is leidend
Mobile friendly en mobile first, ook deze termen horen we al een hele poos. In 2017 is het dan ook niet de vraag of je site responsive is, het is een must. Niet alleen omdat het aantal mobiele zoekopdrachten jaarlijks alleen maar toeneemt, maar ook omdat mobiel het aantal zoekopdrachten via computer inmiddels heeft overstegen. Naast het design en de laadtijd, moet dus ook de content kloppen voor mobiel. In 2017 gaat Google dan ook de voorkeur geven aan mobiele sites in de zoekresultaten. Is jouw site en jouw content nog niet, of niet voldoende, geoptimaliseerd voor mobiel, dan is dat zeker een punt van zorg voor het nieuwe jaar.
Native advertising
Met de explosieve toename van adblockers krijgt online advertising het steeds lastiger. Banners, pop-up ads, de consument gaat er steeds kritischer mee om. Het is dan ook aan de online en content marketeers om in 2017 op zoek te gaan naar nieuwe manieren om met hun merk onder de aandacht te komen. Een van de manieren is middels native advertising. Denk aan brandend content en advertorials op sites als NU.nl bijvoorbeeld. De toon en de opmaak van zo’n advertorial past geheel in de stijl van de site waarop deze content geplaatst wordt. Een advertorial is haast niet te onderscheiden van redactionele content en verstoort hierdoor de user experience van de bezoeker niet, zoals banners bijvoorbeeld veelal wel doen.
Influencer marketing
Ook in 2016 konden we niet om de grote bloggers en vloggers heen. Menig merken hebben al lang de kracht van deze nieuwe lichting sterren ontdekt. Ze worden dan ook veelvuldig ingezet om producten en/of diensten aan te prijzen en verdienen hier flink wat geld mee. En ook in 2017 zet deze trend door. Het is echter zaak om de juiste influencer, met de juiste volgers, voor jouw business te vinden. De meest bekende influencer strikken, denk aan YouTubers met 500.000+ abonnees, betekent niet automatisch dat succes gegarandeerd is. Jouw dienst of product en de bijbehorende boodschap moet passen bij hem of haar en zijn of haar publiek. Waar het om draait is de ‘echtheid’, dus het kan zomaar zijn dat een influencer met een redelijk ‘klein’ bereik een betere match voor jouw business is dan een lucratieve samenwerking met een Enzo, Teske, Giel of een Mascha. Hier is uiteraard ook al een term voor, namelijk micro-influencer.
In hoeverre ben jij met jouw business al up-to-date als het gaat om de bovenstaande ontwikkelingen? En wat zijn jouw plannen voor 2017?
Neem contact op
Wil je ook jouw online groeiambities realiseren? Samen ontwikkelen we de perfecte online strategie en marketingmix. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.