Een foto zegt meer dan duizend woorden. Een video zegt meer dan tienduizend woorden en mensen zijn gek op video. Een van de redenen waarom videofilmpjes onderdeel uitmaken van content marketing is het kunnen bereiken van een nog groter publiek. Een andere reden waarom bedrijven video gebruiken is het vergroten van de interesse van mensen om meer informatie over het product of de dienst op te gaan zoeken. In een korte tijd kan er veel informatie worden verzonden, die door de inzet van video ook nog eens goed wordt onthouden door de ontvanger. De kracht van video zorgt voor een ideale basis om waarde te bieden aan je doelgroep, met als positief effect dat je website hoger zal scoren in Google.
Hoe gebruik je video?
De mediaconsumptie is sinds 2010 met 75 procent gestegen, vooral door het gebruik van mobiele applicaties. Het gaat tegenwoordig niet meer om alleen het apparaat zelf, het gaat om het gedrag. Hoe gebruikt iemand zijn smartphone? Het is hèt gebruiksvoorwerp in ons leven geworden. We betalen onze rekeningen ermee en we shoppen ermee. Je boekt gemakkelijk een vakantie en je verwarming op afstand bedienen kan ook. Voor marketeers biedt dit veel kansen. Vroeger mikten merken op een zo’n groot mogelijk bereik. Tegenwoordig mikken we op een groot bereik én relevante berichten voor de juiste doelgroep. Maak het persoonlijk en gebruik hiervoor de juiste boodschap voor de juiste doelgroep. Maak de boodschap relevanter door creatieve ideeën. Zo bereik je ook daadwerkelijk meer.
Social video
Naast video content neemt ook social video toe. Smartphones en tablets lenen zich perfect voor het bekijken en verspreiden van video’s. De opkomst van video is goed te zien op social media als Instagram, Vine en Twitter. Kortom: video is super hot. Video hoort daarom absoluut thuis in je content mix voor 2015.
De belangrijkste tip? Grijp de aandacht! Snel en in de eerste seconden. Kies één boodschap en maak sfeer en merkbeleving het belangrijkste en zet sales op de aller-, allerlaatste plek. Zorg dat je video mensen raakt, inspireert, ontroert, motiveert, boos maakt of juist aan het lachen. En stel jezelf altijd de vraag: is mijn video likeable en/of shareable? Kies hoe dan ook voor kwaliteit boven kwantiteit.
De belangrijkste online video trends:
- Steeds meer mensen produceren, bewerken en distribueren (video) content met hun smartphones en goedkope of gratis software.
- Online video wordt steeds belangrijker bij het online ondernemen en bij mobile marketing. Dit gaat ten koste van tekst en foto’s.
- Online video wordt steeds interactiever door gebruik van annotaties en banners waarop geklikt kan worden.
- Online video wordt steeds belangrijker voor corporate branding èn personal branding.
- Naast bekende videosites als YouTube en Vimeo zijn er steeds meer mogelijkheden om online video’s op te slaan, te distribueren en te vermarkten. Denk aan Vine, waarmee je filmpjes van zes seconden kan verspreiden.
Video voegt een sterke visuele factor toe aan de beleving van de consument. In een economie waarin steeds meer content overschot is en waar de ‘experience’ steeds belangrijker wordt is het gebruik van video’s een krachtig middel. Videomarketing is dan ook voor diverse marketingdisciplines te gebruiken.
Videomarketing
Wil jij nou weten hoe videomarketing je conversie kan vergroten? Tomahawk kijkt naar wat voor jou de beste content mix is. Punten die Tomahawk voor je in kaart brengt en oppakt:
- bepalen content mix;
- Search Engine Optimization (SEO);
- design;
- embedden van videocontent op je website en social mediakanalen;
- effectmeting en contentoptimalisatie.