Door de SEA-structuur, zoektermen en kanalen af te stemmen op potentiële klanten, is de SEA omzet in DE en NL resp. met 250% en 400% gegroeid.
Over Garmundo
Garmundo is een Nederlandse haagplantenspecialist die actief is in onder andere Nederland en Duitsland. Via de webshop kunnen particuliere en zakelijke klanten hagen, borderpakketten en bodembedekkers kopen.
Uitdaging
Garmundo vroeg onze hulp bij het realiseren van een grotere omzet via de Nederlandse en Duitse webshops. Bij deze groei was het belangrijk om rekening te houden met de sterke seasonality waar Garmundo mee te maken heeft. Daarnaast was het ook een uitdaging om verschillende zoektermen voor een plant in een effectieve SEA-structuur te gieten.
Aanpak
De eerste stap was het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Zo konden we het zoekvolume van de verschillende zoektermen in kaart brengen. Hierbij hebben we allerlei verschillende zoektermen gebruikt, zoals generieke zoektermen, exacte plantnamen, planten gecombineerd met afmetingen én Latijnse namen. Met deze data hebben we een voor zowel Nederland als Duitsland een afzonderlijke SEA-structuur opgezet. De verschillende structuren hebben we getest om vervolgens met de winnaar verder te gaan.
Ook is er getest met het toepassen van de in kaart gebrachte zoektermen in Search en Shopping. De strategie waar we voor zijn gegaan is er één waarbij een deel van de zoektermen werd afgevangen door Search advertenties en een ander deel door Shopping. De verdeling van de zoektermen was gericht op het maximaliseren van het conversieratio, waarbij we rekening hebben gehouden met competitive pricing. Ook was het optimaliseren van de productfeed een belangrijk onderdeel van de campagne-optimalisaties. Zo werd er geen budget gebruikt door producten zonder (een hoge) voorraad.
Resultaat
De SEA-strategie en bijbehorende optimalisaties hebben geleid tot een mooie omzetgroei in Nederland én Duitsland. In de piekperiode (voorjaar 2020) steeg de omzet van de Duitse SEA campagnes met maar liefst 250% en de omzet van de Nederlandse SEA campagnes zelfs met meer dan 400%.
En we hebben nog een paar interessante cijfers. De samenwerking met Garmundo startte in 2019. In dit jaar nam de omzet uit SEA ten opzichte van 2018 in Duitsland toe met 1700% en in Nederland met meer dan 1800%.
Naast de cijfers is deze samenwerking belangrijk geweest in het ontdekken van verschillen tussen de Duitse en Nederlandse zoekmarkt, zoals:
- Vraag naar het soort planten
- Gemiddelde orderwaarde
- Kanalen binnen de conversiepaden
Met deze verkregen informatie zijn we gelijk verder gegaan met SEO optimalisaties in Nederland en Duitsland. Ook voor deze kanalen zien we vergelijkbare groeicijfers. Cijfers die we op een later moment met jullie zullen delen.